موضوع مناظره جوانان افغان: مردم امنیت، کار و عدالت می خواهند

موضوع مناظره جوانان افغان: مردم امنیت، کار و عدالت می خواهند

Tuesday, 14 January, 2014

هارون حکیمی

در مناظره­ای که باحمایت انستیتیوت گزارشدهی جنگ و صلح  افغانستان برگزارشده بود گفته شد که حکومت جدید باید روی ایجاد کار، ازبین بردن فساداداری و برقراری صلح توجه کند.

عبدالعزیز صمیم، رییس انستیتیوت ملی دموکراتیک افغانستان گفت که جوابگویی به این توقعات مردم یکی از بزرگترین مسوولیت جانشین کرزی خواهد بود.

وی گفت که مردم از بی­عدالتی خسته شده­اند و به همین خاطر تضمینی میخواهند تا انتخابات 5 اپریل خشونت­های بیشتری را در پی نداشته باشد. اگر دراین انتخابات نشانه­های از تقلب دیده شود، این کار به اعتراضات سیاسی منتهی خواهدشد.

صمیم خطاب به بیشتر از 100 شاگرد پوهنتون هرات که در جلسه 9 دسامبر انستیوت گزارشدهی جنگ و صلح شرکت داشتند، گفت:«مردم امنیت، ثبات، کار و عدالت می خواهند.» رای­دهندگان می خواهند بدانند که رای­دادن دراین انتخابات ترس از انتقام­گیری گروه­های مخالف دولت را در پی نخواهد داشت.

محمدنعیم غیور یکی از آگاهان امورسیاسی گفت که شرکت دراین انتخابات باید به عنوان یکی از مسوولیت های بزرگ آنها تلقی شود. وی به حضارگفت که دقت زیادی در گزینش کاندیدان داشته باشند.

او افزود:«ما انتخاباتی را می خواهیم که یک حکومت قانونمند را در افغانستان به میان آورد. و اگر مردم زیرکانه رای بدهند، این سوال هم به میان نمی آید که چرا  توقعات شان برآورده نشد.»

محمدانور متین سخنگوی وزارت اطلاعات درهرات گفت نیزبه اشتراک کنندگان تاکید کرد که دقت زیاد داشته باشد که از چه کسی در انتخابات حمایت کنند. وی گفت:«ما باید به پای صندوق های رای برویم تا نقطه پایانی برای رنج های مردم افغانستان بگذاریم.»

هارون حکیمی یکی از شاگردان پوهنتون هرات است که خبرنگاری را در انستیتیوت گزارشدهی صلح و جنگ آموخته است.

این گزارش به عنوان بخشی از برنامه ذهنیت روشن : بیان و تشویق جوانان، به خصوص محصلان پوهنتون­های افغانستان برای  سهم گیری در انتخاباتاست. این پروژه از طرف موسسه گزارشدهی صلح و جنگ افغانستان تطبیق شده و با حمایت  سفارت آمریکا در کابل تمویل می شود.

 

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists