موضوع مناظره جوانان افغان:ابراز نگرانی محصلان درمورد قانون انتخابات

موضوع مناظره جوانان افغان:ابراز نگرانی محصلان درمورد قانون انتخابات

سخیداد مهدی­یار

شاگردان پوهنتون بلخ خواستارتعدیل برخی از مواد قانون انتخابات شدند که مطابق به گفته­های آنان زمینه مشارکت بیشتر جوانان درامورسیاسی را دچار مشکل می­سازد.

این شاگردان درمناظره­ی که بهحمایت انستتیوت گزارشدهی جنگوصلحافغانستان درمزارشریف برگزارشده بود، شرکت کرده بودند. آنها گفتند که چرا قانون اساسی افرادی را که سن پایینتر از 25 سال دارند و یا کسانیرا که نتوانسته­اند تعلیمات شان را تا صنف دوازدهم به پایان برسانند ازکاندیدا شدن برای شورای ولایتی منع کرده است.

شاگردان گفتند درزمانی که باید رهبران افغان مشارکت بیشترجوانان را درامورحکومتداری تشویق کنند، این قانون  افراد را که مطابق به معیارهای تعیین شده نباشند ازاشتراک در پروسه­های سیاسی بازمی دارد.

یکی ازشاگردان پرسید:«چرا قانون انتخابات گفته است که صرفاً افراد بالاتر از 25 سال می توانند کاندیدای شورای ولایتی باشند؟ آیا فکر نمی کنید که این قانون استعدادهای افراد پایینتر از سن 25 سالگی را که مشتاق کاندیدا شدن استند سرکوب می کند؟»

فضل الرحمن فکرت یک فعال جامعه مدنی با این نکته موافق بود که معیارکنونی برای سن افراد منتخب باعث نگرانی بوده شاگردان حق دارند تا دراین مورد صدای اعتراض شان را بلند کنند.

وی افزود:«این محدودیت­ها به عنوان چالشهای  درمسیر مشارکت جوانان باقی می­مانند؛ مگراین که جوانان در مقابل آن ایستادگی کنند.»

این جلسه که به حمایت انستتیوت گزارشدهی جنگوصلحبه تاریخ 19 دسامبر در پوهنتون بلخ برگزارشده بود در آن تقریبا 100 تن از شاگردان شرکت داشتند.

سیدمحمد سامعرییسدرفترساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در بلخ درمورد تعیین مقدار پولی که کاندیدان ریاست جمهوری برای تبلیغات مصرف می توانند، سخن گفت.

وی ادعا کرد که «مقدارپول تعیین شده­ی کنونی ده ملیون افغانی خیلی کم می باشد. با این مبلغ بدون درنظرداشت سایر مصارف، تنها می توان پوسترهای تبلیغات را با آن چاپ کرد.»

یکی از اعتراضات دیگری که درجریان مناظره بیان شد مرتبط به اختصاص یافتن کرسی­های ولسی جرگه بود.

زینت، یکی از شاگردان فاکولته حقوق و علوم سیاسی از مناظره کنندگان پرسید که چرا ده کرسی ولسی­جرگه به کوچی­ها اختصاص یافته است درحالی­که آنها هم پشتون (ولی کوچی) استند. وی ادعا کرد این گروه از مردم افغانستانبادیگرنتفاوتی ندارند و به همین خاطر نباید امتیازخاصی به آنها داده شود.

سخیداد مهدی­یار یکی از شاگردان پوهنتون بلخ بوده و خبرنگاری را در انستیوت گزارشدهی جنگ وصلح آموخته است.

این گزارش به عنوان بخشی از برنامه ذهنیت روشن : بیان و تشویق جوانان، به خصوص محصلان پوهنتون­های افغانستان برای  سهم گیری در انتخاباتاست. این پروژه از طرف موسسه گزارشدهی جنگ  وصلح افغانستان تطبیق شده و با حمایت  سفارت آمریکا در کابل تمویل می شود.

 

 

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists