موضوع مناظره جوانان:مقام­های غزنی می­گویند که کمبود اوراق­ رای­ مشروعیت انتخابات را زیرسوال نمی­برد

موضوع مناظره جوانان:مقام­های غزنی می­گویند که کمبود اوراق­ رای­ مشروعیت انتخابات را زیرسوال نمی­برد

بدالله لامع

یکی از ولسوالان ولایت غزنی مقام­های انتخاباتی را به سبب موفقیت­شان در تامین امنیت انتخابات و جلوگیری از تقلب تمجید کرد.

ظفرشریف ولسوال ولسوالی جاغوری گفت باآنکه می پذیرد که درتوزیع اوراق در برخی از مراکز انتخاباتی مناطق دوردست مشکلاتی وجود داشته است؛ اما  درکل از پروسه انتخابات خیلی راضی است.

وی درمناظره­ 16 اپریل دراین ولسوالی گفت که درجاغوری حدود 80000 تن  از طریق 36 مرکز رای­دهی درانتخابات ریاست جمهوری وشورا های ولایتی شرکت کردند. جاغوری یک ولسوالی دورافتاده و کوهستانی غزنی است.

شریف خطاب به محصلان گفت به مجردی­که مقام­ها از کمبود ورق دربرخی از مراکز باخبرشدند،‌اوراق اضافی را به آن مراکز فرستادند.

وی خطاب به اشتراک کنندگان گفت:«تنها مشکلات در روزانتخابات کمبود اوراق در مراکز بسیار دوراز دسترس و این مساله که برخی نتوانستند به این مراکز رای­دهی برسند، بود. برای یک تعداد از مراکز رای دهی اوراق بیشتر فرستاده شده بود. باآنهم این مساله آنقدر برجسته نبود که پروسه انتخابات را مختل کند.»

این مناظره انستیتیوت گزارشدهی جنگ وصلح با اشتراک بیشتر از 100 تن از محصلان، جوانان و زنان و مردان برگزارشده بود. یکی از اشتراک کنندگان به نام حلیمه از مناظره کنندگان درمورد میزان جدی بودن کمبودی اوراق رای پرسید.

محمدرحیم اصغری، رییس پوهنتون خصوصی خاتم النبین اخطار داد که اگر این مشکل درسراسر افغانستان رخ داده باشد، رای دهندگان از مشروعیت انتخابات سوال خواهند کرد.

وی به اشتراک کنندگان گفت:« اگر این مشکل درسطح کشور تکرار شده باشد، خطراین است که پایه­های حکومت ضعیف به میان خواهد آمد. زیرا که این کار سبب افزایش بی­اعتمادی میان مردم و دولت می­شود. مردم اعتماد شان را نسبت بهاساساتدموکراسی از دست می دهند.»

برخی از اشتراک کنندگان درمورد موثریت گروه­های جامعه مدنی در برگزاری انتخابات پرسیدند.

محمدهادی بشارت یک فعال مدنی گفت که به عقیده وی رسانه­های جاغوری در روز انتخابات ،همچنان قبل از آن در افزایش آگاهی عامه موثر عمل کرده­اند.

وی گفت:« رادیو جاغوری، رادیو پیام جوانان و پنج رسانه چاپی فعال دراین ولسوالی درگزارش­دهی و پوشش انتخاباتی نقش فعالی را بازی کردند.»

پیمان یکی از محصلان پرسید که چرا در روز انتخابات میزان اشتراک زنان نسبت به مردان بیشتر بود؟ مرتضی فیضی یکی از استادان انستیتیوت تعلیمات عالی کاتب گفت که دراین خصوص چندین دلیل موثر بوده است.

وی گفت:« اول، زنان نسبت به آینده پسران­شان خیلی حساس استند. دوم اینکه اکثریت مردان و جوانان جاغوری در کشورهای خارجی کار می­کنند.»

عبدالله لامع یکی از محصلان پوهنتون غزنی است که خبرنگاری را در انستیتیوت گزارش دهی جنگ وصلح آموخته است.

 

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists