موضوع مناظره­های جوانان کشور:تقاضا برای رسانه­های بیطرف درقندهار

موضوع مناظره­های جوانان کشور:تقاضا برای رسانه­های بیطرف درقندهار

سید تاج محمد

درمناظره­ای که درپوهنتون کندهار درمورد انتخابات آمدنی برگزارشده بود، اعلان شد که نقش رسانه­ها در برگزاری موفقانه انتخابات حیاتی است.

دواخان مینه پال، رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت کندهار گفت که خبرنگاران نقش مهمی را برای ارتقای آگاهی­ مردم درمورد هرکدام از 11 کاندیدای ریاست جمهوری بازی می کنند. 

مینه­­پال درجلسه­ای که با حمایت انستیتوت گزارشدهی جنگ و صلح افغانستان به تاریخ 8 دسامبر در کلب مطبوعات کندهار برگزارشده بود، گفت:«دراین شکی نیست که رسانه­ها درانتخابات نقش مهمی را بازی می کنند. وظیفه رسانه­ها است تا برای مردم درمورد هویت وبرنامه های کاندیداها معلومات دهند.»

رفیع الله یکی از شاگردان حاضر دراین جلسه ادعا کرد که برخی از رسانه­ها از طرف حکومت تحدید شده­اند. وی از تلاشها برای نفوذ بر دستاوردهای رسانه­ها اخطار داد. رفیع الله افزود:«این مساله ممکن است شفافیت انتخابات را زیر تاثیر قراردهد.»

بر عکس، نثار احمد آزاد رییس سابق رادیو کلید که یک گروه مستقل رسانه ای با شبکه­ای از ایستگاه­های محلی­می باشد این ادعا را رد کرد که خبرنگاران زیر فشار استند تا به عنوان یک وسیله تبلیغات برای سیاستمداران عمل کنند.

وی گفت:«فکرنمی کنم که رسانه­ها بخاطرمسایل انتخاباتی مورد تحدید قرارگرفته باشد؛{اما} اگر آنها تحدید شوند، این کار شفافیت انتخابات را زیرسوال می برد.»

شیرخان افغان، استاد ژورنالیزم در پوهنتون کندهار گفت که خبرنگاران هم چنان وظیفه دارند تا خود را مطمین سازند که کارهای آنها بیطرفانه انجام می شوند.

وی گفت:«خبرنگاران چندین مسوولیت را در امرپوشش مسایل انتخابات به عهده دارند. آنها باید درک درست درمورد کارکردهای کمیسیون انتخابات داشته باشند و نباید ازهیچ کاندیدا و یا گروهی حمایت کنند.»

سید محمد تاج یکی از شاگردان پوهنتون کندهار است که خبرنگاری را در انستیتوت گزارش­دهی جنگ و صلح آموخته است.

این گزارش به عنوان بخشی از برنامه ذهنیت روشن : بیان و تشویق جوانان، به خصوص محصلان پوهنتون­های افغانستان برای  سهم گیری در انتخاباتاست. این پروژه از طرف موسسه گزارش دهی از صلح و جنگ افغانستان تطبیق شده و با حمایت  سفارت آمریکا در کابل تمویل می شود.

 

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists