موضوع مناظره­های جوانان کشور:بشترین مردم درهلمند به رسانها حساب میکنند

موضوع مناظره­های جوانان کشور:بشترین مردم درهلمند به رسانها حساب میکنند

محمد ولی زیرک

یکی از افرادی اکادمیک ولایت جنوبی هلمند موفقیت چشمگیر رسانه­ها را به عنوان یکی از رخدادهای مهم کشور در سالهای اخیر دانست. 

نورمحمد ایمل، یکی ازاستادان پوهنتون هلمند گفت که طی  13 سال اخیر مطبوعات مستقل و رادیو و تلویزیون رشد سریعی داشته­اند.

وی که درمناظره 23 فیبروری انسیتوت گزارشدهی جنگ وصلح افغانستان برای حدودی 100 تن از محصلان و سایر اشتراک کننده­گان سخن می­گفت، تاکید کرد که شبکه­های رسانه­­ افغانستان به تدریج جهت کسب موفقیت­­های بیشتر تلاش کنند. با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری و شورای ولایتی،‌ رادیو و تلویزیون نقش مهمی را در مناطق خطرناک افغانستان بازی می­کنند.

ایمل گفت:«هلمند، 14 ولسوالی دارد که اکثراً از مرکز ولایت (لشکرگاه) دورافتاده استند. کنترول دولت دراین قسمت­ها ضعیف بوده و هم­چنان از دسترس کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات بیرون استند. به عکس، رادیو و تلویزیون به­صورت آزادانه نظریات و دیدگاه نامزدان، نهادهای جامعه مدنی و کمیسیون مستقل انتخابات را به باشنده­گان این مناطق می­رسانند.»

شمس­الله یکی از محصلان فاکولته وترنری از مناظره­کنندگان درمورد اعلانات چاپی نامزدان از طریق روزنامه­ها پرسید. بانزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری و شورای ولایتی، هر روز اعلانات چاپی نامزدان به اندازه چشمگیری نشر می­شوند.

وحیدالله امیری یکی از استادان فاکولته ادبیات جواب داد که مطبوعات روی مردمان تحصیلکرده اثر داشته و اما از اینکه اکثریت مردم افغانستان بی­سواد استند، آنها از رادیو و تلویزیون استفاده می­کنند.

محمد ولی زیرک یکی از محصلان پوهنتون هلمند است که خبرنگاری را در انسیتوت گزارشدهی جنگ و صلح افغانستان آموخته است.

 

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists