موضوع مناظره­های جوانان کشور:انجوها غیرحکومتی میگوید ناظرین انتخاباتی در کندزآماده هستند

موضوع مناظره­های جوانان کشور:انجوها غیرحکومتی میگوید ناظرین انتخاباتی در کندزآماده هستند

یلدا یوسفزی

گروه­های جامعه مدنی به رای­دهندگان اطمینان دادند که ولایت کندز برای برگزاری انتخابات به صورت درست آماده شده است.

نمایندگان نهادهای جامعه مدنی شرکت کننده­ی مناظره (27 فیبروری) انستیتیوت گزارشدهی جنگ وصلح افغانستان درکندز گفتند که در روزانتخابات ناظران کافی در مراکز رای دهی حضور خواهند داشت تا هرگونه تخلف را گزارش کنند.

سیدهاشم مقتدر، نماینده ولایتی انسیتوت دموکراتیک ملی گفت که کارمندان اداره­ وی بیشتر از 2000 تن از ناظران نامزدان هفت ولسوالی کندز را آموزش داده­اند.

وی افزود که نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و شورای ولایتی از ناظران خود خواسته بودند تا  شکل نظارت ازانتخابات را بیاموزند.

وی گفت:«هرکدام ازنامزدان به ما از 15 تا 250 تن از کارمندان تیم های تبلیغاتی­شان را معرفی کردند و ما به آنها تعلیم دادیم. ما درکندز 107 نامزد برای شورای ولایتی داریم و هرکدام آنها در تمام مراکز رای­دهی ناظرانی خواهند داشت.»

دراین جلسه که تقریبا 80 تن از محصلان پوهنتون کندز در آن اشتراک کرده بودند، مناظره کنندگان فرشته جویا، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات در کندز، سید کریم تلاش، سخنگوی ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و عبدالغفور هوتک رییس اداره امورجوانان کندز بودند.

تلاش خطاب به اشتراک کنندگان گفت که با آنکه کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در پروسه نظارت از انتخابات دخیل شده­است، ازاین کمیسیون درمورد استخدام ناظران انتخاباتی مشوره­ خواسته نشده است.

وی گفت:«ما در پروسه استخدام این ناظران دخیل نبوده­ایم و نمی­دانیم که آیا آنها به اساس لیاقت استخدام شده­اند یاخیر. ما دلیلی هم نداریم که فکر کنیم پروسه استخدام آنها شفاف نبوده است و از طرفی گفته نمی­توانیم که بصورت یقینی این پروسه شفاف بوده است.»

محمدضمیر ناصر یکی از محصلان اشتراک کننده پرسید که چه تدابیری روی دست گرفته شده است تا رای دهندگان جوان تشویق به اشتراک در انتخابات تشویق شوند.

جوینده گفت که کمیسیون مستقل انتخابات چندین برنامه آگاهی عامه را روی دست گرفته بوده که این برنامه­ها شامل ارائه آگاهی به زنان جوان نیز می­شد.

وی گفت:«ما برنامه­هایی برای زنان و مردانی داشتیم که از ولسوالی­ها و قریه­های کندز دراین برنامه­ها شرکت کرده بودند.» وی افزود که 80 تا 90 درصد کارمندان کمیسیون انتخابات بالاتر از 30 سال سن دارند. 

یلدا یوسفزی یکی از محصلان پوهنتون کندز است که خبرنگاری را در انستیوت گزارشدهی جنگ و صلح آموخته است. 

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists