موضوع مناظره­های جوانان افغان: نقش سیاسی محدود زنان درخطر است

موضوع مناظره­های جوانان افغان: نقش سیاسی محدود زنان درخطر است

محمدفیصل نوید

درجلسه­ای که باحمایت انستیوت جنگ و صلح افغانستان برگزارشده بود، گفته شد تلاش­ها برای اشتراک­دهی زنان افغانستان در سیاست با مخاطره جدی روبرو است.

نورمحمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات گفت که رویه­ها درقبال اعضای زن در پارلمان و شورای ولایتی «ثابت» باقیمانده و این عامل باعث می­شود تا دیدگاه مردم نظر به زنان به سختی تغییر کند.

وی خطاب به بیشتر از 20 تن از شاگردان پوهنتون­های کابل و ننگرهار ادعا کرد که لایحه تصویب شده ماه جولای سال قبل که به اساس آن از تعداد کرسی­های زنان در پارلمان کاسته شد، اشتباه بود.

مطابق به این لایحه که به تصویب مشرانوجرگه نیز رسید، روی تعداد کرسی­های زنان تجدید نظر شده و تعداد آن از 25 کرسی به 20 کرسی تقلیل یافت. وی گفت هم اکنون ازجمله 420 کرسی شورای ولایتی صرفاً 84 کرسی توسط زنان اشغال شده­اند. 

نورگفت:« ازاینکه قانون تعدیل شده است، ما باید ازآن پیروی کنیم. مگربدون شک این اقدام برای زنان یک قدم به عقب می­باشد.»

این جلسه به تاریخ 30 جنوری درپوهنتون کابل برگزارشده بود که درآن شاگردان پوهنتون کابل بصورت حضوری و 10 تن از شاگردان پوهنتون ننگرهار از طریق ویدیو کنفرانس شرکت داشتند.

هاجره یکی ازشاگردان دره لیسانس پوهنتون کابل با توجه با اشاره به انتخابات 2004 گفت که درآن دوره یک زن (مسعوده جلال) برای ریاست جمهوری کاندیدا شد و اما این بار از زنان هیچ کسی  برگزیده نشده­اند.

وی پرسید:«ما در انتخابات 2004 یک زن منتخب برای ریاست جمهوری داشتیم، چرا دراین انتخابات کاندیدای زن وجود ندارد؟ آیا از طرف کمیسیون مستقل انتخابات مشکلی بوده است؟»

استاد منگل شیرزاد یکی از استادان فاکولته حقوق پوهنتون ننگرهار موافق بود که چالشهای بزرگی در مقابل تلاش زنان برای اشتراک در پروسه­های سیاسی وجود دارند. وی گفت که دراین میان موضوعات امنیتی هم نقش مهمی را درعدم اشتراک زنان دارد.

وی با اشاره به این نکته که یک زن نمی­تواند بدون مردی از خانه بیرون برود، گفت:«برای زنان از طرف اسلام و فرهنگ افغانستان برخی از محدودیت­های وجود دارند. ما باید زمینه را برای زنان آماده کنیم در جامعه احساس امنیت داشته باشد. زنان حق حمایت شدن را دارند.»

وژمه یکی از شاگردان پوهنتون ننگرهار موضوع امنیت در انتخابات را مطرح کرد. وی پرسید که آیا امنیت زنان رای­دهنده تضمین خواهد شد یا نه.

وی گفت:«نگرانی اصلی من درمورد مردم است. هم اکنون هرکدام از ما زمانی­که صبح خانه را ترک می­کنیم مطمین نیستیم که شام به خانه بر می­گردیم. دراین وضعیت چطوری زنان جرات می­توانند تا به پای صندوق­­های رای بروند؟»

نورتاکید کرد که کمیسیون مستقل انتخابات اقدامات پیشگیرانه ممکن را برای جلوگیری از مشکلات امنیتی در قبل از انتخابات و روز انتخابات روی دست می­گیرد.

وی گفت:«امنیت بخشی از اجندای کار کمیسیون مستقل انتخابات است و ما از نهادهای امنیتی خواسته­ایم که امنیت رای­دهندگان، کارمندان انتخابات و مواد انتخاباتی را تامین کنند. ما تنها نمی­خواهیم که امنیت روز انتخابات تامین شود به عکس ما امنیت تمام پروسه را می­خواهیم.»

وی افزود:«ما به صورت ویژه از آنها خواسته­ایم که امنیت زنان- بخصوص زنان کاندیدای شورای ولایتی و معاونین کاندیدان را تامین کنند.» دراین انتخابات دو زن به عنوان معاون کاندیدای ریاست جمهوری استند.

نیلوفر عزیزی یکی ازاعضای شورای ولایتی به اشتراک کنندگان گفت که از زمان سقوط طالبان در سال 2001 زنان افغان در پروسه سیاسی دستاوردهای قابل تذکری دارند

وی گفت:«نتایج تلاشها برای افزایش میزان اشتراک دهی زنان در پروسه های سیاسی طی 12 سال گذشته خیلی متقاعدکننده است. ما نگرانیم زنان این دستاوردها را از دست بدهند.»

محمد فیصل نوید یکی از شاگردان پوهنتون کابل می باشد.

این گزارش به عنوان بخشی از برنامه ذهنیت روشن : بیان و تشویق جوانان، به خصوص محصلان پوهنتون­های افغانستان برای  سهم گیری در انتخاباتاست. این پروژه از طرف انستیوت گزارشدهی جنگ و صلح افغانستان تطبیق شده و با حمایت  سفارت آمریکا در کابل تمویل می­شود.

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists