موضوع مناظره­های جوانان افغان: انتقاد به گروه­های جامعه مدنی شمال کشور

موضوع مناظره­های جوانان افغان: انتقاد به گروه­های جامعه مدنی شمال کشور

آگاهان ادعا می کنند که گروه­های جامعه مدنی به سبب رهبری ضعیف و عدم موفقیت درتطبیق برنامه ریزی­های درازمدت و بادوام در شمال کشور تاثیرکمتری داشته­اند.

فوزیه نوابی، سخنگویدفترساحویکمیسیون مستقل حقوق بشرافغانستاندر شمال گفت که پالیسی «تقدم خویشخوری بر شایستگی» تلاشها را برای به میان آمدن یک جامعه دموکراتیک و بازتر را ناکام گذاشته­است.

وی خطاب به 120 تن از شاگردان پوهنتون بلخدرجلسه­­ای که با حمایت انستتیوت گزارشدهی جنگ وصلح افغانستان به تاریخ 9 جنوری در مزارشریف برگزارشده بود گفت که این ناکامی  به این معنی است که با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری و شورای ولایتی کار اندکی برای ارتقای آگاهی عامه انجام شده­است. وی افزود که به صورت مشخص زنان کمتر دراین مورد معلومات به دست آورده اند. 

نوابی گفت:«عدم هماهنگی میان ادارات جامعه مدنی و ترجیح ­دهی خویشخواری بر لیاقت درانتصاب مقام­ها منجر به اجراات ضعیف شده­است.»

سید نسیم بهمن، یک فعال جامعه مدنی، به اعضای مناظره­ کننده گفت که وی به درکلبا ارزیابی خانم نوابی موافق است. وی نهادهای مدنی را به نداشتن اهداف مشخص متهم کرد.

اجمل احدی معاون دفترساحویکمیسیون مستقل انتخابات در بلخ گفت که باوجود این مشکلات، این کمیسیون به همکاری گروپ­های جامعه مدنی برای نظارت از انتخابات ۱۶حمل ۱۳۹۳ضرورت دارد.

وی تاکیدکرد که انتخابات بیطرفانه و شفاف تنها درجوامع برگزار می­شود که تمام نهادهای آنها همسوء و هماهنگ باشند.

وی گفت:«دریک جامعه دموکراتیک جامعه مدنی مسوولیت نظارت از انتخابات را دارد.»

سخیداد مهدی­یار یکی از شاگردان پوهنتون بلخ است.

این گزارش به عنوان بخشی از برنامه ذهنیت روشن : بیان و تشویق جوانان، به خصوص محصلان پوهنتون­های افغانستان برای  سهم گیری در انتخاباتاست. این پروژه از طرف موسسه گزارشدهی  جنگ وصلح افغانستان تطبیق شده و با حمایت  سفارت آمریکا در کابل تمویل می شود.

 

 

 

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists