موضوع مناظره­های جوانان:کمیسیون شکایات انتخاباتی تنظیم می شود

موضوع مناظره­های جوانان:کمیسیون شکایات انتخاباتی تنظیم می شود

حمد فیصل نوید

در مناظره­ی که از طرف انستیوت گزارشدهی جنگ وصلح درافغانستان درپوهنتون کابل برگزارشده بود، گفته شد که کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی نقش حیاتی را در ایجاد مشروعیت برای انتخابات آمدنی ریاست جمهوری بازی می­کند.

نعیم ایوب زاده، رییس یک گروپ نظارت از انتخابات به نام «موسسه انتخابات آزاد و شفاف افغانستان» گفت کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی نقش باارزشی را در جلوگیری از تقلب درانتخابات بازی کرده و هم­چنان به برگزاری انتخابات آزاد (در5 اپریل) کمک می­تواند.

ایوب زاده که درمناظره 6 مارچ (15حوت) خطاب به محصلان سخن می­گفت، افزود:«کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی نقش مهمی را در ایجاد شفافیت انتخاباتی بازی می­تواند. این کمیسیون درجلوگیری از تقلب کمک کرده و مشروعیت حکومت آینده را استحکام می­بخشد. کمیسیون گفته شده عاملی خوب برای اعتماد­سازی است.»

ایوب زاده از شیوه­ی گزینش اعضای بورد این کمیسیون استقبال کرد. پیش از این اعضای این کمیسیون را رییس جمهور کرزی انتخاب می­کرد و اما بعد از این، توسط کمیته­ی از وزرای ارشد حکومت تعیین خواهند شد.

کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی، نهاد همتای کمیسیون مستقل انتخابات است که انتخابات ریاست جمهوری و شورای ولایتی آمدنی را نظارت خواهد کرد. این نهاد درسال 2009 تاسیس شد. وظیفه کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی این است که به اعتراضات و شکایات انتخاباتی (اغلب مرتبط به تقلب در آراء و یا تهدید خشونت برضد کارمندان انتخابات) رسیدگی کند.

این کمیسیون توانایی اعمال جریمه را دارد. اگرادعاهای تهدید به رای­دهی ثابت شود، این نهاد صلاحیت صدور امر شمارش مجدد آراء را نیز دارد.

هم چنان این نهاد به مسایل مرتبط به صلاحیت نامزدان رسیدگی کرده و درصورتی­که فردی معیارهای قانونی نامزد شدن برای انتخابات را نداشته باشد، این نهاد از نامزد شدن وی جلوگیری می­تواند.

امین آرمان، یکی از محصلان پوهنتون کابل به مناظره کنندگان گفت که از این که تاهنوز برخی از دفاتر کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی در بعضی از ولایات باز نشده­اند، نگران است. به گفته­ی وی این کار مانع گزارشدهی تقلب­ها است.

ایوب زاده گفت که اداره­­اش قبلاً دراین مورد نگرانی­هایش را با دفاترمرکزی کمیسیون مستقل رسیدگی به انتخابات ابراز کرده است که در جواب به آنها گفته شده که انتظار می­رود دفاتر ولایتی باز شده و به زودی شروع کنند.

وی گفت:«ما به عنوان یک نهاد نظارتی با کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی درمورد هرچه زودتر بازشدن دفاتر ولایتی گپ زده بودیم تا برای مردم زمینه­ی فراهم شود که شکایات­شان را ثبت بتوانند.»

یکی از سخنگویان کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی تایید کرد که  اکنون دفاتر این کمیسیون باز شده است.

محمد فیصل نوید یکی از محصلان پوهنتون کابل می باشد که خبرنگاری را در انستیوت گزارشدهی جنگ و صلخ خوانده است.

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists