موضوع مناظرات جوانان افغان: نگرانی­ها از تقلب در اوراق رای­دهی و تهدیدات.

موضوع مناظرات جوانان افغان: نگرانی­ها از تقلب در اوراق رای­دهی و تهدیدات.

Wednesday, 18 December, 2013

ذبیح الله غازی

رای دهندگان در ولایت ننگرهارابرازنگرانی کردند که برخی از کاندیدان ریاست جمهوری و یا شورای ولایتی ممکن است دست به تقلب دراوراق رای دهی زده و یا رای دهندگان را تهدیدکنند.

دریکی از مناظرات که از طرف انسیتوت جنگ وصلح افغانستان به تاریخ 16 دسامبر در مهمانخانه ولایت ننگرهار برگزارشده بود، برخی از شاگردان اشتراک­ کننده پرسیدند که ایا تدابیرنظارتی برای جلوگیری از تقلب در نتایج انتخابات روی دست گرفته شده است یاخیر.

ازینکه انتخابات سال 2009 با تقلب گسترده همراه بود، کمیسیون مستقل انتخابات درتلاش است تا ترس از تکرارشدن عین تجربه را بکاهد.

شاگردانی شرکت کننده گفتند که قبل ازاین کاندیدان خشونت را به عنوان وسیله­ای ترسانیدن رای دهندگان استفاده کرده­اند. این جلسه از طرف احمد ضیا عبدل زی، سخنگوی مقام ولایت ننگرهار و هم چنان عتیق الله شرر، نماینده کمیسیون مستقل انتخابات در ننگرهار برگزارشده بود.

عبدالزی گفت که تدابیر امنیتی شدیدی روی دست گرفته شده تا از تقلب جلوگیری شود و هرکس که درصدد تقلب کردن باشند، دستگیرخواهند شد. آقای شررگفت که دراین گونه موارد کمیسیون انتخابات برای محاکمه کردن این متقلبان اصرارخواهدکرد. وی هم چنان اطمینان داد که انتخابات آمدنی به نسبت انتخابات گذشته شفاف­تر خواهدبود.

ذبیح الله غازی خبرنگاری را در انستیوت جنگ و صلح افغانستان آموخته است.

این گزارش به عنوان بخشی از برنامه ذهنیت روشن : بیان و تشویق جوانان، به خصوص محصلان پوهنتون­های افغانستان برای  سهم گیری در انتخاباتاست. این پروژه از طرف انسیتوت گزارش­دهی جنگ و صلح افغانستان تطبیق شده و با حمایت  سفارت آمریکا در کابل تمویل می­شود.

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists