موضوع مناظرات جوانان افغان : نقش کلیدی رسانه ها درانتخابات

موضوع مناظرات جوانان افغان : نقش کلیدی رسانه ها درانتخابات

Wednesday, 15 January, 2014

محمدعادل

آگاهان امور در ولایت خوست گفته­اند که شبکه­های رسانه­ای درکمک به بلندبردن آگاهیعامهمردم درمورد نقش حکومت حیاتی می باشند.

محمدخان نیازی یک استاد ارشد دربخش ژورنالیزم گفت که روزنامه­ها،‌تلویزین و رادیوهادرآگاهی بخشی به مردم و ایجاد بحث­ها نقش حیاتی را بازی می­کنند.

وی خطاب به بیشتر از 100 تن از شاگردان پوهنتون شیخ زاید درخوست گفت که خبرنگاران درآستانه انتخابات ریاست جمهوری (5 اپریل) بصورت وسیعی نقش حیاتی بازی می­توانند.

نیازی درمناظره­ی که با حمایت انستتیوت گزارشدهی جنگوصلحافغانستان برگزارشده بود، گفت:«رسانه هابه سرعت تعداد زیادی ازافراد را درجریان اطلاعات قرار می­دهد. رسانه ها به مردم درمورد پروسه­های حکومتداری معلومات داده ودرعین زمان وسیله مهمی برای افزایش دانش است.»

به عکس برخی ازشرکت کنندگان با این ادعاها مخالفت کرده و گفتند که رسانههانمی­توانند از برخی قضایا تحلیل بیطرفانه ارایه داده و برخی ازاوقات برای نشرخبرها (در رادیو و تلویزیون) و چاپ و نشر خبرها (درمطبوعات) پول می خواهند.

صاحب الدین ځدران رییس بخش آگاهی عامه کمیسیون مستقل انتخابات درخوست گفت این نکته معلوم است که استفاده از رسانه­ها برای آگاهی عامه مفیدیت خود را دارد.

وی گفت:«ما ازچند ماه قبل برنامه­های متنوع  آگاهی­دهی به عامه مردم را از طریق رسانه­های متفاوت شروع کرده­ایم. این برنامه­ها نتایج مثبتی داشته­اند.»

به عکس الیاس وحدت یک خبرنگار محلی گفت که ادعای استقلال و بیطرفی برخی از نهادهای رسانه­ای تاکنون با سوال مواجه استند.

وی از کمیسیون مستقل انتخابات خواست تا زمانی که اگر می­بینند خبری به صورت عمدی به نفع یک کاندیدا پخش می شود، دست به اقداماتی بزنند. وی افزود که خبرنگاران باید با توجه به منافع ملی کارکنند.

محمدعادل یکی از شاگردان پوهنتون شیخ زاید بوده و خبرنگاری را در انستتیوت گزارشدهیجنگوصلحآموخته است.

این گزارش به عنوان بخشی از برنامه ذهنیت روشن : بیان و تشویق جوانان، به خصوص محصلان پوهنتون­های افغانستان برای  سهم گیری در انتخاباتاست. این پروژه از طرف موسسه گزارشدهی جنگ وصلح افغانستان تطبیق شده و با حمایت  سفارت آمریکا در کابل تمویل می شود.

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists