موضوع مناطره محصلان کشور: سنت، چالشی درمقابل رای دهی زنان

موضوع مناطره محصلان کشور: سنت، چالشی درمقابل رای دهی زنان

محمد خان

محصلین دختردرپوهنتون پکتیا اخطار دادند که زنان این ولایت با چالشهای زیاد برای رای­دهی درانتخابات ۱۶حمل ریاست جمهوری مواجه خواهند بود.

در مناظره­های اخیر انستیتوت گزارشدهی جنگ و صلح که در سراسرکشور برگزار می شود، محصلان دختر از وجود رواجهای دست و پاگیری که ممکن است مانع رای­دهی زنان درانتخابات و حتی بیرون شدن آنها از خانه به منظور رای­دهی شوند، ابراز نگرانی کردند.

قراراست افغانها درسال آینده به کاندیدا های منتخب جانشین آقای کرزی و همچنان کاندیداهای شورای ولایتی رای بدهند. عده­ زیادی از تکرار مشکلات انتخابات سال 2009 که با اشتراک عده اندک رای­دهندگان و همچنان تقلب گسترده درانتخابات همراه بود، نگران­اند.

ریحانه محصل فاکولته طب پوهنتون پکتیا تاکید کرد که حکومت باید جهت رفع مشکلات موجود برسر راه زنانی مشتاق به رای­دهی تلاش بیشتر انجام دهد. ­

عنعنات فرهنگی حاکم براکثریت مناطق شرقی افغانستان زن را ملزم به اخذ اجازه از شوهر برای خروج از منزل می کند.

نگرانی ازاین وجوددارد که به عده­ی اجازه اخذ کارت رای­دهی داده نشود؛ چه رسد به اینکه به آنها اجازه رای دادن اعطا شود.

محمدیوسف ملاتړ، مسوول بخش تعلیم وتربیه دفترساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشرافغانستان درپکتیا، موافق بود که زنان عین آزادی را که مردان برای رای­دهی دارند، نخواهند داشت.

اما وی  افزود که کمیسیون حقوق بشر این مساله را جدی گرفته و تلاش دارد تا مردان را تشویق به اجازه دادن به زنان نماید.

ملاتړگفت:«این وظیفه من، وظیفه شما، وظیفه متنفذین و ملک های قریه است تا سطح معلومات عامه مردم را بالا ببریم.»

دراین جلسه که درصحن پوهنتون پکتیا برگزارشده بود و تقریبا 100 تن از پسران و دختران لیسانس درآن شرکت کرده بودند، نسرین اوریاخیل، رییس ریاست امور زنان این ولایت هم سخنرانی کرد.

اوریاخیل گفت که درچندین ولسوالی، علی الرغم این که پیشبینی شده است که اکثریت زنان در شهرگردیز قادراستند تا به مراکز ثبت نام رفته و درروز انتخابات خودشان رای بدهند، چالش های جدی برای رای­دادن زنان وجود دارد.

شیرعلیفیضی، ازبخش آگاهی عامه کمیسیون مستقل انتخابات گفت که آخرین آمارنشان می دهد که زنان 44 درصد از افرادی را تشکیل می دهد که کارت ثبت نام رای­دهی را اخذ کرده­اند.

این گزارش به عنوان بخشی از برنامه ذهنیت روشن : بیان و تشویق جوانان، به خصوص محصلان پوهنتون­های افغانستان برای  سهم گیری در انتخاباتاست. این پروژه از طرف موسسه گزارشدهیجنګ وصلح افغانستان تطبیق شده و با حمایت  سفارت آمریکا در کابل تمویل می شود.

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists