موضوع بحث جوانان افغان: رای به مثابه طلا گرانبهاست

موضوع بحث جوانان افغان: رای به مثابه طلا گرانبهاست

داد الله ذلگی

یک فعال جامعه مدنی درهلمند به شاگردان پوهنتون گفت که داشتن شانس رای­دهی درانتخابات ریاست جمهوری و شورای ولایتی اهمیت به اندازه  طلا دارد.

سردارمحمد همدرد، رییس انجمن جامعه مدنی هلمند درمناظره­ی که از طرف انستیتوت گزارشدهی جنگ وصلح افغانستان   برگزارشده بود گفت که هر رای برای خود رای دهنده و کشور اهمیت زیادی دارد.

وی به شاگردان تاکید کرد که هرفرد باید از پروسه انتخابات حمایت کرده و به جهت حصول اطمینان ازاین که در روز انتخابات حداکثر مردم رای می­دهند،‌کمک کند. وی گفت به هرمیزانی که تعداد رای­دهندگان زیاد باشد به همان اندازه نتایج انتخابات 5 اپریل بهتر خواهد بود.

او اظهارکرد:«رای شما برای کشورمانند طلا باارزش است. ما باید همه باهم در پروسه انتخابات شرکت کنیم تا آینده خود را رقم بزنیم.»

عتیق الله یکی ازشاگردان پوهنتون که درمناظره روز 22 نوامبر شرکت کرده بود گفت که دوستان وی از درایت کاری برخی از کاندیدا هانگرانی دارند. وی پرسید که آیا برخی ازاین کاندیداها به اندازه کافی تحصیلات دارند تا امور مردمی را به دست بگیرند.

وی به اشتراک کنندگان گفت:«ما نگران استیم که ممکن یکبار دیگر نمایندگان ناتوان، بی­سواد برای شورای ولایتی انتخاب شوند. آیا برای انتخاب شدن آنها قانونی وجود دارد؟»

محمدقسیم عدیل، استاد پوهنتون با یادآوری از قانون انتخابات که شرایط حداقل تحصیلات کاندیداها را مطرح کرد ه است به سوال وی جواب داد.  

وی گفت:« کسی که برای ریاست جمهوری کاندیدا می­شود باید لیسانس، حداقل چهل سال عمرداشته باشد و شهروند افغانستان باشد. کسانی که برای شورای ولایتی کاندیدا می­شوند باید حداقل فارغ صنف دوازده بوده و سن شان از 25 سال به بالا باشد.»

عبدالمناف فردین، یک روانشناس، یکی از مناظره کنندگان به شاگردان تاکید کرد که آگاهانه رای بدهند و خود را مطمین سازند که رای­ شان آینده افغانستان را به سوی ملت قویتر و آبادتر خواهد برد. وی گفت که اگر رای­دهی به صورت آزاد و شفاف برگزارشود افغانستان می­تواند به عنوان یک کشور آرام به پیش رود.

وی افزود:« درانتخابات آمدنی باید بدون درنظرداشت قوم یا موضوعات محلی به اشخاص توانا رای بدهیم. این فرصتی است تا کشور خود را بسازیم. اگرانتخابات بصورت شفاف و درست برگزارشود به ثبات در کشور کمک می تواند.

داد الله زړگی یکی از شاگردان پوهنتون هلمند است.

این گزارش به عنوان بخشی از برنامه ذهنیت روشن : بیان و تشویق جوانان، بخصوص محصلان پوهنتون های افغانستان برای  سهمگیری در انتخاباتاست. این پروژه از طرف موسسه گزارشدهی از صلح و جنگ افغانستان تطبیق شده و با حمایت  سفارت آمریکا در کابل تمویل می شود

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists