مناظره های آی دبلیو پی آر به مثابۀ منبع کلیدی آموزشی محسوب می شود

مناظره ها این فرصت را به مردم می دهد که مکلفیت های دولت را در قبال خود بدانند.

مناظره های آی دبلیو پی آر به مثابۀ منبع کلیدی آموزشی محسوب می شود

مناظره ها این فرصت را به مردم می دهد که مکلفیت های دولت را در قبال خود بدانند.

Tuesday, 23 June, 2015

اشتراک کنندگان دریک رشته از مناظره های که توسط آی دبلیو پی آر راه اندازی شده بود گفتند که آنها به مثابۀ ابزار آموزشی مهم نقش ایفا می کنند که مردم نسبت به حقوق شان بیشتر آگاه شوند.

اخیراً یک رشته از مناظره های ای دبلیو پی آر تحت نام مناظرۀ صلح و آشتی که در 12 ولایت افغانستان برگزار شده  بود،1200 تن در آن اشتراک کرده بودند یک سلسله موضوعات را مورد بحث قرار دادند.

حشمت الله عشاق زاده صافی، یکتن از اشتراک کنندگان در مناظرۀ ولایت کاپیسا گفت:" یکی از مزایای آموزشی این برنامه ها همانا آگاه ساختن مردم در مورد قانون است، شهروندان فرصت میابند که با مسؤلین رو در رو نشسته و مشکلات ساحوی شان را با آنها شریک کنند که مسلماً این کار تأثیر مثبت دارد، اشتراک کنندگان این مناظره هنگام برگشت به خانه های شان مفکوره های جدید را کسب می کنند."

مناظره های مشابه مناظرۀ ولایت کاپیسا در ولایت های بلخ و غور نیز برگزار گردید که تأکید این مناظره ها در رابطه به  نقش درآمد های مالیاتی بود که حکومت را در راستای عرضه خدمات قادر می کند.

نبی ساقی، یکتن از استادان تربیه معلم ولایت غور گفت اگر مردم می خواهند که حکومت عملکرد مناسب داشته باشد پس باید مالیه بپردازند.

اوگفت:" یگانه عامل که چرا دولت در عرضه خدمات اولیه  ناکام بوده است همانا نپرداختن مالیه توسط شهروندان بوده است که بنابران دولت نتوانسته است تا درآمد ها را جمع آوری کند واین همه تاحدی بخاطر نبود امنیت، فساد گسترده و ترس بوده است."

محمد یاسین آژن، یکتن از اشتراک کنندگان در مناظرۀ ولایت غورگفت:" من امروز چیزهای زیادی در مورد مالیه دانستم و من توانستم که از مسؤلین سؤال کنم و پاسخ دریافت کنم."

شریفه، یکتن از اشتراک کنندگان در مناظرۀ ولایت بلخ گفت:" زنان مانند من نه سرمایه مالی دارند و نه دانش که چگونه تجارت کنند، ما هیچ چیزی در مورد مالیه نمی دانستیم، در مناظره ها ما فهمیدیم که مالیه چی است و تا چه حد مهم است، راه اندازی چنین برنامه ها چشم انداز های ما را وسیع می کند. "

سیستم زندان ها در مناظره های که در ولایت های کندهار، نورستان و خوست راه اندازی شده بود مورد بحث قرار گرفت که درهمین حال کارکرد های محاکم در ولایت های زابل، کنر و نورستان مورد بحث قرار گرفت.( برای جزییات بیشتر همچنان به گزارش افغانها به عدالت طالبان رو می آورند مراجعه کنید.)

عبدالرازق قیصارخیل، فعال جامعه مدنی در ولایت زابل گفت که سیستم عدلی توسط قانون شکنان اداره می شود وهمین است که فساد از اداره خارج شده است. این کار افراد محلی را وا می دارد که به محاکم فراقضایی طالبان رو آورند.

او توضیح داد:" از میزان مشکلات که ادارات عدلی و قضایی با آن روبرو هستند هیچ کسی نمی تواند چشم پوشی کند، قاضیان و څارنوالان رشوه  می گیرند و همین است که مردم عام با آنها سرخورده شده و به عدالت طالبان رو می آورند تا دعوای  شان را حل کنند."

حمزه مروند ، یکتن از اشتراک کنندگان در مناظرۀ ولایت کنرگفت:" گردهمایی امروز چیزی بود که من قبلاً ندیده بودم، این برایم خیلی جالب بود و جالبیت اش در این بود که در مورد نهاد های عدلی بحث صورت گرفت، قبلاً من اصلاً در مورد قوانین کیفری و مراجع قضایی چیزی نمیدانستم، اما حالا چیزهای زیادی آموخته ام و آی دبلیو پی آر باید این برنامه ها را بیشتر راه اندازی کند."

استفاده از رسانه های همگانی در مناظره های ولایت های دایکندی، نیمروز و بلخ مورد بحث قرار گرفت.

رحمت الله شریعتی، کسیکه یک نهاد جامعه مدنی را در ولایت دایکندی رهبری می کند گفت:" ازتأثیر و گسترش رسانه های اجتماعی  به سطح جهانی نمی توان انکار کرد، انقلاب سیاسی و اجتماعی اخیر که عرب ها برخاستند و رژیم را تغیر دادند همه آن ریشه در استفادۀ شبکه های اجتماعی دارد."

"منحیث یک شهروند افغانستان ما مسؤلیت داریم تا با استفاده از رسانه های اجتماعی ایده های ارزشمند، افکار و مقالات را در مورد موضوعات مختلف نشر  کنیم و افغانها را به سوی همزیستی مسالمت آمیز، رفاه و پیشرفت تشویق کنیم."

غلام اصغر عزیزی، یکتن از اشتراک کنندگان در مناظره گفت:" ما از آی دبلیو پی آر سپاسگزار  هستیم که با راه اندازی چنین برنامه های سطح آگاهی مردم را بلند می برد، مناظرۀ امروزی که در مورد رسانه های اجتماعی  بود خیلی برایم آموزنده بود، من متوجه شدم که استفاده از این شبکه های یکی از راه های بزرگ برای مقابله با مشکلات در جامعه ما است."

درجای دیگری مناظرۀ بین ولایتی ازطریق اسکایپ بین ولایت های بلخ و کاپیسا روی موضوعات جنسیت راه اندازی شد. اشتراک کنندگان مشکلات عمدۀ را که آنها در راستای  حقوق زنان مواجه شدند، مورد بحث قرار داده اند.  

ذکیه خواجه زاده، یکتن از شهروندان بلخ گفت که ازداوج های اجباری در این ولایت روبه افزایش است.

اوگفت:" ازدواج های اجباری که عواقب خطرناک دارد بالاتر از سطح ملی است، زنان شهری تا حدی در مورد حقوق شان آگاهی دارند و می توانند از آن دفاع کنند، اما مشکلات در قریه ها مختلف است."

خواجه زاده گفت که بسیاری از زنان بعد از ازدواج اجباری در زندان عمر شان را سپری می کنند. زنان افغان به اتهام فرار از خانه و رد کردن ازدواج اکثراً زندانی می شوند به خاطر   "جرایم اخلاقی"  مفهوم مبهمی که در قانون رسمی صراحت ندارد.

شکرالله محمدی، یکتن دیگر از اشتراک کنندگان گفت که وضعیت مشابهی در نقاط دور افتادۀ ولایت کاپیسا نیز موجود است.

اوگفت:" دختران برخلاف  خواست شان هنگامیکه زیرسن اند  به ازدواج اجباری واداشته می شوند، که در بعضی موارد ناشی از دشمنی های خانوادگی می باشد، طویانه بلند یکی از مشکلات است که بار گران اقتصادی را بالای شانه های فامیل می اندازد."

مرتضی، یکتن از اشتراک کنندگان در مناظره گفت:" این تماس بین دو ولایت و شریک ساختن مشکلات با همدیگر و تبادل افکار، نظریات و احساسات با همدیگر خیلی برایم آموزنده بود، این مناظره به مثابۀ یک درس برایم بود به خاطریکه من از آن آموختم، من امید وار هستم که این برنامه ها ادامه پیدا کند که  مردم از وضعیت همدیگر آگاه شده و حس برادری  و همزیستی در میان ما افزایش یابد."

موضوعات جنسیت دریک برنامۀ تماس رادیویی  از طریق رادیوی خصوصی تحت نام پشتون غژ مورد بحث قرار گرفت. بحث که ساعت ها را در بر گرفت و در رابطه به  موضوع عنعنات سنتی که سبب افروختن خشونت های خانوادگی می شود، تبادل نظر شد. 

داد محمد لیوال، یکتن از مهمانان برنامه گفت که رادیو یگانه راه بهتری است که می توان پیام را به همگان برسانیم. هر فامیل یک رادیو دارد و هردو قشر با سواد و بی سواد به رادیو ها گوش فرا می دهند و چیزهای زیادی از آن می آموزند.

اواضافه کرد:" زنان همواره قربانی عنعنات نا خوشایند فرهنگی هستند، این چنین برنامه ها در کاهش سطح خشونت ها علیه زنان می تواند کمک کند."

یک رشته از مناظره های که بخشی از پروژه های آی دبلیو پی آر را تشکیل می دهد عبارت اند از صلح و آشتی افغانستان: حمایت از صلح و اعتماد به همکاری جامعه مدنی راه اندازی شد که به مردم فرصت دهد تا در مورد راه های رفتن به سوی صلح و ثبات صحبت کنند.

درعین حال مردم از سراسر کشور در ورکشاپ که تحت نام مشکلات فرا راه صلح در افغانستان در دفتر مرکزی آی دبلیو پی آر در کابل راه اندازی شده بود سهم گرفته بودند.

کرامت الله صدیقی، یکتن از اشتراک کنندگان در ورکشاپ گفت:" این مناظره خیلی برایم دلچسپ بود بخاطریکه مردم از ولایت های مختلف بخاطر مبارزه با مشکلات امنیتی اشتراک کرده بودند، آنها خواست های خیلی ارزندۀ داشتند و من این ابتکار آی دبلیو پی آر را تحسین می کنم بخاطریکه ما بسیار نیاز شدید به صلح داریم، ما مهارت های خوب تحقیقاتی را از این ورکشاپ آموختیم که برای ما کمک می کند که در روند صلح شرکت کنیم."

Frontline Updates
Support local journalists