مناظره جوانان: نظرسنجی حاکی از نگرانی ها درمورد امنیت است

مناظره جوانان: نظرسنجی حاکی از نگرانی ها درمورد امنیت است

IWPR
IWPR

گزارشی از محمد فیصل نوید

نظرسنجی که درمورد نگرانی های مردم در ارتباط به انتخابات ریاست جمهوری افغانستان صورت گرفته است حاکی از آن است که امنیت تشویش عمده مردم است.

سید حسین حسینی سخنگوی گروه مشورتی "دمکراسی انترنشنل" گفت که دو سروی انجام شده حاکی از نگرانی های مردم درمورد ادامه تهدیدهای خشونت آمیز از سوی گروه های شورشی می باشند.

او در مناظره 19 مارچ آی دبلیو پی آر گفت: "یافته های ما نشان می دهد که بی ثباتی همچنان چالش عمده در افغانستان است. نصف پاسخ دهندگان گفته اند که از نبود امنیت نگران بوده و ناامنی مشکل عمده است."

"یافته های دیگر ما نشان می دهد که مردم از کاندیدان انتظار دارند برنامه های مشخص تری را اعلان کنند."

مناظره آی دبلیو پی آر در حضور بیش از 50 مرد و زن محصل پوهنتون خصوصی باختر در پایتخت کشور برگزار شد.

فهیم حکیم استاد دانشگاه به حاضرین توضیح داد که نظر سنجی ها در انتخابات مهم اند و اثرات احتمالی آنها را مورد بحث قرار داد.

او به محصلان گفت: "یکی از تعهدات نظرسنجان این است که بی طرفی سروی ها را تضمین کنند. نظر سنجی ها باید تنها تصویری از دیدگاه مردم درمورد انتخابات باشد. این در جوامع دمکراتیک یک کار معمول بوده و در درک انتظارات و انتقادات مردم کمک می کند. هدف سروی ها جمع آوری دیدگاه های مردم روی مساله یا حادثه مشخص است. نظرسنجی باید برای بدست آوردن نتایج واضح، سوال مشابهی را از تعداد زیاد افراد بپرسد."

حشمت الله رادفر، معاون کمیسیون انتخاباتی رسانه ها که برای نظارت از رسانه ها در جریان انتخابات سال جاری ایجاد شده است، تاکید کرد که در انجام نظرسنجی باید معیارهای دقیق رعایت شود. به گفته او اگر روش کار نادرست باشد، نتایج بی معنا خواهد بود.

او هوشدار داد: "اگر نظرسنجی ها بصورت مسلکی انجام نشوند، نتایج آنها ممکن است ذهنیت های نادرست ایجاد کرده و روند انتخابات را آسیب برساند. ازینرو کمیسیون انتخاباتی رسانه ها گام هایی را برای جلوگیری از نظرسنجی های نامناسب برداشته است. اما، ما هنوز از کارهایی که نظرات مردم را منصفانه انعکاس می دهند، حمایت می کنیم."

محمد فیصل نوید محصل پوهنتون کابل و کارآموز آی دبلیو پی آر می باشد.

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists