مناظره جوانان افغان: گزارش کارمندان انتخابات از حداقل تقلبات انتخاباتی در خوست

مناظره جوانان افغان: گزارش کارمندان انتخابات از حداقل تقلبات انتخاباتی در خوست

IWPR
IWPR

گزارشی از رحیم گل نایل

درحالیکه بازشماری مستقل آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در سطح ملی جریان دارد، نتایج نیز در هر ولایت دسته بندی شده است.

پس از برگزاری دور دوم انتخابات میان عبدالله عبدالله و اشرف غنی که هیچ کدام در دور اول رای کافی بدست نیاورده بود، سوالاتی درمورد ارقام اعلام شده رایدهندگان ولایت جنوب شرقی خوست مطرح شده بود.

عبدالله از پذیرش ارقام ابتدایی که در آن اشرف غنی برنده نشان داده می شد، سر باز زد. او به طور نمونه انگشت انتقاد به ولایت خوست می گذاشت که در آن کمیسیون مستقل انتخابات بیش از 400،000 رای را شمار کرده بود، درحالیکه تنها 300،000 فرد واجد شرایط رایدهی در آن ولایت ثبت نام کرده بودند. در دور اول، کمیسیون تنها حضور 113،000 رای دهنده را در خوست ثبت کرده بود. (به این گزارش مراجعه کنید: ساکنان خوست ادعای "تقلب در اعلان ارقام اشتراک کنندگان" را رد می کنند.)

غیر از اختلاف رقم اشتراک کنندگان دور دوم با دور اول، تیم عبدالله ادعا می کند که رقم 400،000 رای دهنده غیرقابل تصور است، زیرا احصائیه سال 1391 نشان می دهد که کل نفوس خوست 550،000 نفر است. اما مسوولان محلی می گویند که با توجه به رقم ارایه شده توسط وزارت انکشاف دهات نفوس خوست 1.3 میلیون می باشد، و مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات می گویند که آنان به تعداد 650،000 قطعه کارت رایدهی در خوست توزیع کرده اند.

شفیق احمد وفا رییس ولایتی کمیسیون به آی دبلیو پی آر گفت: "برگزاری انتخابات با چنان رقم بالای اشتراک کنندگان قابل تقدیر است."

در ولایات پکتیکا و پکتیا در مجاورت خوست و ولایات لغمان، کنر و نورستان نیز ادعاهای مشابهی مطرح شده است.

کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی که مسوولیت تحقیق درمورد ادعاهای تقلب را به عهده دارد می گوید 57 شکایت در ارتباط به خوست ثبت کرده است که 37 مورد آنها در شعبه ولایتی و دیگران در دفتر مرکزی کابل تسلیم داده شده اند.

خانزاده خان رییس ولایتی کمیسیون سمع شکایات می گوید تنها دو شکایت در کتگوری الف، یعنی جدی ترین دسته از سه دسته شکایات قرار داده شده و تنها این مورد ممکن است بر نتایج واقعی اثر بگذارد.

به گفته او این به مفهوم آن است که خوست شاهد قضایای جدی تقلب در روز انتخابات نبوده است.

جمعه گل همدرد، رییس محلی بنیاد انتخابات آزاد و شفاف (فیفا) نهاد نظارت کننده انتخابات می گوید که او در هر مرکز رایدهی خوست ناظری گماشته بود ولی کدام تخلف عمدی در این جریان ثبت نشده است.

او به آی دبلیو پی آر گفت: "ما 18 گزارش دریافت کردیم، که مهمترین آن به پایان یافتن اوراق رایدهی زودتر از مدتی که انتظار می رفت ارتباط می گرفت."

این گزارشگر با رایدهندگانی از 12 ولسوالی خوست از جمله ولسوالی هایی که در آنها مشکلات امنیتی جریان دارد، صحبت کرده است اما هیچ کسی از دستکاری آرا یا دیگر نگرانی های انتخاباتی یاد نکردند. خوست 13 ولسوالی دارد.

رحیم گل نایل محصل پوهنتون خوست و کارآموز آی دبلیو پی آر می باشد.


Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists