مناظره جوانان افغان: کمیسیون انتخابات "آمادگی کامل" دارد

مناظره جوانان افغان: کمیسیون انتخابات "آمادگی کامل" دارد

گزارشی از یلدا یوسفزی

مقامات کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت قندز به رای دهندگان اطمینان داده اند که این کمیسیون برای برگزاری انتخابات دور دوم کاملاً آماده است.

حمیدالله بلوچ، سخنگوی دفتر ولایتی کمیسیون گفت که اوراق رایدهی موجود است، تعداد مراکز رایدهی افزایش داده شده، و کارمندان در سراسر ولایت برای جلب اشتراک کنندگان بیشتر در انتخابات 14 جون زحمت می کشند.

او که خطاب به بیش از 100 نفر محصل در مناظره ولایت قندز صحبت می کرد، گفت که از دور اول انتخابات چندین درس گرفته شده است، دوردوم انتخابات موثرتر برگزار خواهد شد.

حدود 2،500 کارمند کمیسیون و نزدیک به 100 مدیر مراکز رایدهی آموزش داده شده اند، و 4،300 کارمند دیگر قبلاً دوره آموزشی خود را تکمیل کرده اند.

آقای بلوچ گفت: "قبلاً ولایت قندز 717 مرکز رایدهی داشت، ولی حالا 828 مرکز دارد."

مناظره آی دبلیو پی آر بتاریخ 29 ماهی می در پوهنتون ولایت قندز برگزار گردید. سخنرانان مهمان علاوه بر آقای بلوچ عبارت بودند از سید سرور حسینی، سخنگوی پولیس ولایت، و محمد نعیم رحیم، استاد پوهنتون.

حسینی اظهار داشت که گروه های شورشی دیگر خطر جدی را متوجه روند انتخابات نمی کند. او گفت که تهدید طالبان به خشونت درواقع ثابت می کند که آنها قادر به انجام حمله نیستند.

محمد یونس توحیدیار، محصل حقوق گفت که این نظر درست نیست و مقامات نسبت به امنیت قندز بیش از حد اعتماد به نفس دارند.

او از حسینی پرسید که چه تضمینی نسبت به مصوونیت رایدهندگان داده می تواند.

او پرسید: "شما چه تضمینی داده می توانید که به طالبان اجازه داده نخواهد شد تا دور دوم انتخابات را مختل کنند؟ مقامات امنیتی با خوشبینی صحبت می کنند، اما قندز درین اواخر خیلی بی ثبات بوده است. خشونت به صحت روانی جوانان آسیب رسانده است."

حسینی در پاسخ تصدیق کرد که پولیس ولایت قندز از 5 ماه می تاکنون 5 بار مورد حمله قرار گرفته است. اما تاکید کرد که این به مفهوم نامصوون بودن منطقه نیست، و ابراز داشت که برخی افراد دخیل در این حملات دستگیر شده اند.

او گفت: "شش نفری که در پشت این حملات قرار داشتند، دستگیر شده اند و آنها به جرم شان اقرار کرده اند."

محصل دیگری بنام حبیب الله از بلوچ پرسید که آیا کمیسیون مستقل انتخابات به کارمندانی که مظنون به دست داشتن در تقلبات دور اول انتخابات می باشند، اجازه خواهد داد تا دور دوم انتخابات را اداره کنند یا خیر. بلوچ گفت که هر کارمندی که مظنون به تخطی باشد، قبل از دور دوم از کار برکنار خواهد شد.

یلدا یوسفزی محصل پوهنتون قندز و کارآموز آی دبلیو پی آر می باشد.

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists