مناظره جوانان افغان: کمبود اوراق رایدهی اشتباه سنگین

مناظره جوانان افغان: کمبود اوراق رایدهی اشتباه سنگین

گزارشی از محمد عارف انوری

یک استاد پوهنتون از ولایت شمالی بلخ از مقامات انتخاباتی بخاطر ناتوانی در توزیع اوراق کافی رایدهی برای انتخابات 5 اپریل انتقاد کرد.

نور آغا شریفی بتاریخ 14 ماه می در مناظره آی دبلیو پی آر گفت که هزاران نفر ساعت ها در مراکز رایدهی با تحمل خطرات کلان صف کشیدند ولی نتوانستند رای بدهند.

او گفت که این خطای سنگین مدیریتی معادل کاریست که طالبان برای جلوگیری از برگزاری انتخابات انجام می دادند.

شریفی گفت: "بین آنچه طالبان می خواستند انجام دهند و آنچه کمیسیون مستقل انتخابات با ندادن ورق رای به مردم کردند، چه تفاوتی وجود دارد؟ من فکر می کنم هیچ تفاوتی نیست. طالبان نمی خواست مردم در انتخابات شرکت کنند، و کمیسیون نتوانست اوراق کافی رایدهی را در اختیار مردم قرار دهد، و اینگونه مانع رای آنها شد. من تفاوتی در نتیجه این دو چیز نمی بینم."

رهبران طالبان هوشدار میدهند که اگر کسی بتاریخ 14 جون در انتخابات شرکت کنند هدف حمله قرار خواهند گرفت.

مناظره آی دبلیوی پی آر در پوهنتون بلخ واقع مزار شریف در حضور بیش از 80 محصل محلی برگزار شد. غیر از شریفی، سخنران دیگر آقای اجمل احدی معاون مدریت عملیاتی کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت بلخ بود.

احمد حامد عابدی، محصل، پرسید که چرا مقامات انتخاباتی نام افرادی را که دست به تقلب در دور انتخابات زده اند، افشا نمی سازند.

او از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که رای های مشکوک را به شیوه شفافتر بررسی نماید. او در عین حال پیشنهاد کرد که از رسانه ها دعوت شود تا در جلسات آنان اشتراک نمایند.

او گفت: "اولین دور انتخابات اکنون سپری شده است. اما ای کاش {کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی} نام کسانی را که در بلخ مرتکب تقلب شدند، فاش سازد. برای ما این کافی نیست که چند صندوق از دور شمارش خارج شود. ما می خواهیم بدانیم که چه کسی در بلخ به تقلب دست زدند و کی ها با سرنوشت ما بازی می کنند."

محمد عارف انوری محصل در پوهنتون بلخ و کارآموز آی دبلیو پی آر است.


Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists