مناظره جوانان افغان: والی غزنی وعده تامین امنیت انتخابات را داد

مناظره جوانان افغان: والی غزنی وعده تامین امنیت انتخابات را داد

گزارشی از عبدالله لامع

محمد موسی اکبرزاده والی غزنی در مناظره ای که آی دبلیو پی آر برگزار کرده بود گفت که رای دهندگان آن ولایت علاقه مند به اشتراک در انتخابات 5 اپریل می باشند.

او بتاریخ 2 اپریل خطاب به اشتراک کنندگان مناظره گرفت: "ما دو مرکز ثبت رایدهندگان در مرکز غزنی داریم که از صبح تا شب باز است. مردم بصورت گروهی برای گرفتن کارت رایدهی می آیند. این بیانگر علاقه مندی مردم به سهم گیری در انتخابات آینده می باشد."

شکریه ولی رییس امور زنان ولایت غزنی به اشتراک کنندگان گفت که انتظار می رود این بار تعداد بسیار بیشتر زنان نسبت به انتخابات گذشته به پای صندوق های رای بروند.

او گفت: "ما شاهد اخذ کارت رایدهی از سوی 40 درصد زنان غزنی بوده ایم و آنان بدون شک در پروسه انتخابات سهم خواهند داشت". او از مردان خواست که اعضای زن خانواده های شان را تشویق به دادن رای کنند.

صدیقه یکی از اشتراک کنندگان پرسید که مسوولان برای مطمئن کردن مردم از شفافیت پروسه رایدهی چه تدابیری گرفته اند.

اکبرزاده در پاسخ گفت که این یک نگرانی عمده برای افغانها است و او خودش در غزنی ریاست کمیسیونی را خواهد داشت که برای حفظ شفافیت انتخاباتی کار می کند. اعضای دیگر کمیسیون عبارتند از روسای ولایتی اردو، پولیس، اعضای کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی.

والی به اشتراک کنندگان اطمینان داد که شانس تقلب کم است.

او گفت: "در هر محل رایدهی حدود ده مشاهد خواهند بود. من فکر نمی کنم ده مشاهد در مورد تقلب هم نظر خواهند بود. ازینرو تقلب ممکن نیست."

او گفت که "من از همه ای مشاهدین جداً می خواهم که اگر با تقلب روبرو می شوند، قضایا را بصورت مستند گزارش دهند"، او افزود که کارمندان حکومت از هرگونه دخالت در روند انتخابات منع شده اند.

با توجه به تهدیدهای زیاد طالبان به مختل کردن پروسه رایدهی و کشتن اشتراک کنندگان، مساله دیگری که در این مناظره بحث شد امنیت انتخابات بود.

اکبرزاده گفت که اومطمئن است با استقرار 3000 سرباز پولیس و 200 کارمند خدمات امنیتی و تعداد زیاد سربازان اردو که در مجموع به 6000 تن می رسند، اقدامات امنیتی موثر تمام خواهد شد.

او گفت: "ما سه حلقه امنیتی در غزنی بوجود آورده ایم. ما به هموطنان خود اطمینان می دهیم که هیچ نگران نباشند."

عفیفه، اشتراک کننده دیگر مناظره پرسید که آیا از شورشیان خواسته شده است که در انتخابات شرکت کنند؟ و اگر خواسته نشده است آیا آنان به جنگ شان ادامه خواهند داد؟

شیر جان رحمانی منشی کمیته ولایتی صلح در غزنی گفت که آنها تلاش های زیادی برای متقاعد کردن طالبان به سهم گیری در انتخابات و اشتراک در گفتگوهای صلح کرده اند، ولی موفقیتی نداشته اند.

او گفت: "ما بازهم به تلاش ها برای متقاعد کردن مخالفان مسلح حکومت به پذیرش قانون اساسی و صلح ادامه خواهیم داد تا ثبات در کشور تامین شود."

عبدالله لامع کار اموز آی دبلیو پی آر در غزنی است.

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists