مناظره جوانان افغان: "هیچ دخالت دولتی" در دور دوم انتخابات نبود

مناظره جوانان افغان: "هیچ دخالت دولتی" در دور دوم انتخابات نبود

IWPR
IWPR

گزارشی از ذبیح الله غازی

علیرغم تصوراتی درمورد دخالت مقامات حکومتی افغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، مسوولان انتخاباتی و قوماندانان امنیتی در شرق کشور تاکید دارند که از مساله مشکل جدی در آن منطقه نبوده است.

نتایج انتخابات 11 جون هنوز روشن نیست زیرا تفتیش مستقل آرا در جریان می باشد. پس از آنکه عبدالله عبدالله حاضر نشد ارقامی را بپذیرد که نشان می داد او در برابر اشرف غنی احمدزی باخته است، تفتیش به راه افتاد.

گروه های جامعه مدنی در مشرقی به شمول ولایات ننگرهار، کنر، لغمان و نورستان می گویند که آنان از مواردی اطلاع دارند که مسوولان حکومتی به نفع دو کاندید کار می کرده و کوشیده بودند آرا را دستکاری کنند. تیم های کمپاین محلی عبدالله و اشرف غنی نیز علیه همدیگر اتهامات مشابهی را مطرح کرده اند.

محمد نعیم کاشف رییس کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی در مشرقی گفت که تنها ادعاهای محدود درمورد دخالت مقامات در کل منطقه ثبت شده است، و از تحقیقات نیز چیز جدی بدست نیامده است.

پولیس ننگرهار فعلاً درحال تحقیق درمورد بادیگاردانی است که در دسته انتخاباتی عبدالله کار می کردند و به روی کودکانی که به حمایت اشرف غنی شعار می دادند آتش گشودند. سه کودک در این حادثه زخمی شدند.

باوجود ادعاها درمورد تخلفات، مسوولان محلی تاکید دارند که کارمندان آنان در این تخلفات دست نداشته اند.

عطاء الله لودین والی ننگرهار به آی دبلیو پی آر گفت: "من بعنوان والی بی طرف ماندم و به ماموران حکومتی اجازه دخالت در انتخابات را ندادم."

جنرال محمد زمان وزیری قوماندان قول اردوی 201 در شرق افغانستان- ولایات کنر، لغمان و ننگرهار- به آی دبلیو پی آر گفت هیچ تلاشی برای دخالت در انتخابات صورت نگرفته است.

او گفت: "نیروهای امنیتی... در انتخابات هیچ دخالتی نکردند، و به دیگران نیز اجازه چنین کاری را ندادند."

جنرال وزیری گفت که او موردی را نشنیده است که در آن نیروهای مسلح اقدام نامناسب کرده باشند.

برخی باشندگان ننگرهار اما گفتند که مواردی وجود داشته که سربازان اردو به رایدهندگان گفته اند اگر به کاندید مشخصی رای ندهند زندگی شان با خطر مواجه خواهد شد.

مردی به نام احمد به آی دبلیو پی آر گفت: "نیروهای امنیتی بر مردم فشار وارد می کردند و آنان را هدایت می دادند که به یک کاندید مشخص رای دهند."

ذبیح الله غازی محصل پوهنتون ننگرهار و گزارشگر کارآموز آی دبلیو پی آر است.

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists