مناظره جوانان افغان: مردم باید برای تغییر رای دهند

مناظره جوانان افغان: مردم باید برای تغییر رای دهند

گزارشی از محمد عادل

مالک یک لیسه عالی مستقل در ولایت خوست از شاگردان اش می خواهد تا از انتخابات پیش رو حمایت کرده و آینده کشور را بسازند.

خلیل ځدرانبه شاگردان گفت که اشتراک نکردن در دور دوم انتخابات بتاریخ 14 جون به مفهوم پشت کردن به دموکراسی و "کمک به دشمنان توسعه" می باشد. او که در مناظره آی دبلیو پی آر در لیسه عالی امان الله خان صحبت می کرد، گفت که انتخابات موفق برای صلح، پیشرفت و رفاه لازمی است.

او گفت: "اگر افغانها ازین روند روی بگردانند، دیگر حق نخواهیمداشت که از مشکلات احتمالی آینده شکایت کنیم."

ځدرانافزود: "اگر انتخابات بصورت شفاف و بدون مشکل برگزار شود، این کار به تامین صلح و شکست دشمنان ترقی نیز کمک خواهد کرد. اگر خدا نخواسته، انتخابات با مشکل مواجه شود، این کار نه تنها ناکامی افغانها بلکه ناکامی جامعه بین المللی نیز خواهد بود که در 13 سال گذشته بنام دموکراسی  پولهای زیادی رامصرف نمودند."

مناظره آی دبلیو پی آر بتاریخ 28 ماه می برگزار شد و بر پیشرفت هایی که در روند انتخابات به هدف جلب علاقه رای دهندگان به اشتراک در دور دوم صورت گرفته است، متمرکز بود.

تعدادی از شاگردان از مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات خواستند تا کارمندانی را که در تقلبات دست داشته اند، برکنار نمایند.

دیگران نسبت به رای دهی بر اساس سوابق قومی هشدار دادند. آنها گفتند که اگر همه افغانها باهم کار کنند، کشور قویتر خواهد شد.

عبدالمنان یکی از اشتراک کنندگان مناظره بر اهمیت افزایش آگاهی عامه قبل از انتخابات 14 جون تاکید کرد. او گفت که روستائیان در بسیاری ولسوالی ها از برگزاری دور دوم مطلع نیستند.

عزیز احمد یکی از شاگردان لیسه با این گفته اظهار توافق کرد. او تیم های کمپاین کاندیدان را متهم به تلاش برای تقسیم آرا بر اساس تعلقات قومی کرد.

او گفت: "کاندیدان نباید قومیت یا اسلام را برای جلب رای استفاده کنند. آنان باید تنها بر اساس برنامه های سیاسی شان حمایت مردم را جلب کنند. من باور دارم کسانی که قومیت را بعنوان یک روش جلب رای استفاده می کنند، در واقع به نادانی خود اعتراف می کنند."

محمد عادل محصل پوهنتون خوست و کارآموز آی دبلیو پی آر می باشد.

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists