مناظره جوانان افغان: شک درباره منصفانه بودن انتخابات

مناظره جوانان افغان: شک درباره منصفانه بودن انتخابات

گزارشی از ذبیح الله غازی

محصلان و سخنرانان در مناظره ولایت ننگرهار درباره شفافیت انتخابات ریاست جمهوری کشور اظهار شک کرده اند.

یک تعداد از سخنرانان مهمان بتاریخ  27 می در مناظره ای که در شهر جلال آباد برگزار شده بود، ادعا کردند که تقلب مشروعیت دور اول انتخابات را که بتاریخ 5 اپریل برگزار شده بود، زیر سوال برده و احتمال دارد دور دوم را نیز خدشه دار سازد.

انور فاروقی استاد پوهنتون که خطاب به حدود 100 نفر محصل در پوهنتون خصوصی التقوا سخنرانی می کرد، گفت بسیاری افراد در منطقه باورد دارند که کمیسیون مستقل انتخابات به رای شان "احترام" نگذاشته است.

کمیسیون مستقل انتخابات هفته گذشته اعلان کرد که به تعداد 5340 نفر کارمندش – نصف کل کارمندان آن کمیسیون- را در نتیجه ادعاهای مبنی بر دست داشتن آنان در تقلب در دور اول انتخابات، از کار برکنار کرده است.

فاروقی به اشتراک کنندگان گفت: "مردم می ترسند. در دور اول به رای آنان احترام نشد، و من انتظار ندارم دور دوم نیز شفاف باشد."

نجیب الله نایل نویسنده و خبرنگار با این نظر موافق بود و اظهار داشت که او گمان می کند هردو کاندید پیشتاز – عبدالله عبدالله و اشرف غنی- بصورت خصوصی دست زدن به آرای مردم را بخاطر برنده شدن شان تایید خواهند کرد.

او گفت: "تقلب در دور اول صورت گرفت و دو کاندید از همه ابزار ممکن برای دستیابی به قدرت استفاده خواهند کرد."

انور سلطانی فعال جامعه مدنی گفت که او هر کاری که از دست اش برآید برای جلوگیری از اقدامات متقلبانه به تاریخ 14 جون، دور دوم انتخابات، انجام خواهد داد.

او ابراز امیدواری کرد که رایدهندگان در ننگرهار به حمایت شان از پروسه انتخابات ادامه خواهند داد.

او گفت: "افغانها در انتخابات 5 اپریل شرکت کردند و آماده اند تا در دور دوم انتخابات نیز اشتراک ورزند. این بار آنان می خواهند یک رییس جمهور قوی انتخاب کنند."

نورالله، محصل پوهنتون التقوا از سخنرانان پرسید که آیا رای دهندگان چگونه دریابند که کدام کاندید از نگاه اسلام قوی تر است.

سلطانی جواب داد که رای دهندگان باید وقتی تصمیم به حمایت از کسی می گیرند، درباره عوامل متعدد فکر کنند. او گفت که اولویت های سیاسی و نیروی ایمان کاندیدان باید درنظر گرفته شود.

ذبیح الله غازی محصل پوهنتون ننگرهار و کارآموز آی دبلیو پی آر می باشد.


Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists