مناظره جوانان افغان: رییس جمهور جدید باید وحدت ملی را تامین کند

مناظره جوانان افغان: رییس جمهور جدید باید وحدت ملی را تامین کند

گزارشی از سخیداد مهدی یار

در یک مناظره آی.دبلیو.پی آر گفته شد که جانشین رییس جمهور کرزی باید برای تقویت احساس ملی در افغانستان کار کند.

ناصر امینی استاد پوهنتون در بلخ به محصلان اشتراک کننده در مناظره گفت که اختلافات قومی برای مدت های طولانی بر سیاست افغانستان حاکم بوده است.

در جریان بحث یک ساعته بتاریخ 1 ماه می، امینی خطاب به افغانها گفت که آنها باید فراتر از منافع شخصی ومنطقوی خود به مسایل افغانستان توجه کنند و کشور را بعنوان یک مملکت واحد و متحد در نظر بگیرند.

او از حکومت خواست که برنامه هایی را برای کمک به رفع تنش های قومی و ترویج نظم سیاسی هماهنگ تری که بصورت مساویانه از همه نمایندگی کند، عملی نماید.

او گفت: "برای تمرکز بر حل اختلافات قومی به وقت نیاز داریم و حکومت باید در این زمینه کار بیشتر انجام دهد. متاسفانه، تقسیم قدرت به شیوه کنونی گروه های قومی افغانستان را از همدیگر جدا کرده است."

در افغانستان گروه های قومی مختلف زندگی می کنند، طوری که پشتون ها بیشتر در مناطق جنوبی و مشرقی کشور، تاجک ها و هزاره ها در مناطق مرکزی، شمالی و غربی به ترتیب سه قوم بزرگ افغانستان را تشکیل می دهند. ازبک ها و ترکمن ها نیز بیشتر در شمال زندگی می کنند و اقوام دیگری نیز در مناطق مختلف کشور بسر می برند.

رجب ابراهیمی تحلیل گر سیاسی و مهمان برنامه گفت که به نظر او تعصب و بی اعتمادی میان گروه های مختلف قومی در اثر پالیسی های حکومتی دامن زده شده است.

او اظهار داشت که ساختار سیاسی کنونی افغانها را بیشتر تشویق می کند که به خطوط قومی فکر کنند. از نظر تاریخی، سیاست افغانستان در دست پشتون ها بوده است، و تقریباً همه روسای دولت ها، از جمله کرزی، از همین قوم بوده اند.

ابراهیمی خطاب به محصلان گفت: "حکومت نتوانسته است به مردم ثابت سازد که نسبت به همه شهروندان رفتار مساویانه دارد." به گفته وی، "معیار دوگانه مقامات حکومتی"، باعث شده است که مردم انتظار جهت گیری های قومی را در تصمیم گیری ها داشته باشند.

مرتضی فرهمند، تحلیلگر امور اجتماعی و سخنران مناظره در ارتباط به حدود اشتراک جوانان در دور اول انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی بتاریخ 5 اپریل صحبت کرد.

او گفت که جوانان به جهان ثابت کردند که می خواهند در ساختن آینده کشور نقش داشته باشند.

او گفت: "جوانان باید از بند سنت ها خود را رها سازند و حضور خود را در تمام عرصه های زندگی نشان دهند. باور داشتن به جوانان به معنای باور به آینده است."

سخیداد مهدی یار محصل پوهنتون بلخ و کارآموز آی دبلیو پی آر است.


Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists