مناظره جوانان افغان: رای دهندگان خوست از انتخابات دلزده شده اند

مناظره جوانان افغان: رای دهندگان خوست از انتخابات دلزده شده اند

گزارش از رحیم گل نایل

یک استاد پوهنتون شخص زاهد در ولایت جنوبی خوست گفته است که انتخابات اخیر انتظارات رای دهندگان را برآورده نساخته است.

امیر بهیر گفت که به نظر او فساد وسیع همراه با ناتوانی در تشویق اشتراک زنان انتخابات ریاست جمهوری و ولایتی 5 اپریل را کم رنگ ساخته بود و افغان های زیادی نسبت به این روند ناامید شدند.

او به تارخی 12 ماه می خطاب به محصلان گفت: "تقویت و نهادینه کردن سیستم دمکراسی در جامعه به انتخابات خوب بستگی دارد. اگر تقلب شود، این خیانت به افغان هایی است که مسوولیت شان را با دادن رای پوره کرده اند. افغانها بتاریخ 5 اپریل به انتخابات شرکت کردند، ولی انتظارات شان برآورده نشد."

بهیر در مناظره ای صحبت می کرد که آی دبلیو پی آر برای بحث روی موثریت این انتخابات تاریخی برگزار کرده بود. دور دوم انتخابات میان دو کاندید پیشتاز- اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله- بتاریخ 14 جون برگزار خواهد شد.

صاحب الدین زدران، نماینده محلی کمیسیون مستقل انتخابات، اظهارات بهیر را رد کرد و گفت که به باور او انتخابات یک موفقیت بود.

او مدعی شد که کمیسیون مستقل انتخابات کارش را به خوبی انجام داده، و تاکید کرد که مشکلات پیچیده لوجستیکی حل شده و تقلب به حداقل کاهش یافته است. او همچنان تاکید داشت که کمیسیون مستقل انتخابات آماده نظارت از دور دوم انتخابات می باشد.

رحیم گل نایل محصل در پوهنتون خوست و کار آموز آی دبلیو پی آر می باشد

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists