مناظره جوانان افغان: رای دهندگان باید از دور دوم انتخابات پشتیبانی کنند

گزارشی از رحیم گل نایل

مناظره جوانان افغان: رای دهندگان باید از دور دوم انتخابات پشتیبانی کنند

گزارشی از رحیم گل نایل

 

اشتراک کنندگان یک مناظره ویدیویی از پوهنتون های هلمند و خوست از جوانان افغان خواستند که دور دوم انتخابات را کاملاً حمایت کنند.

در این کنفرانس ویدیویی که توسط برنامه اسکایپ برگزار شده بود، استادان پوهنتون و بزرگان قومی به محصلان گفتند تا در گزینش کاندید مورد حمایت خود به دقت فکر کنند، زیرا آینده افغانستان بدست جوانان است.

نصیر احمد روشان، رییس مرکز تعلیمی لنکن در ولایت خوست تاکید کرد که باید در انتخاب رییس جمهور آینده کشور باید شایستگی رعایت شود نه قومیت.

او گفت که برگزاری انتخابات موفق بتاریخ 14 جون برای رفاه کوتاه مدت کشور و اهداف انکشافی بلند مدت حیاتی می باشد.

او هشدار داد: "تشدید حملات توسط گروه های مسلح مخالف و بی اعتمادی رایدهندگان نسبت به کمیسیون مستقل انتخابات دو عامل عمده ای است که ممکن است باعث کاهش تعداد رایدهندگان در دور دوم انتخابات شود."

"اما این امر به سرنوشت افغانستان ارتباط دارد و آینده کشور به آرای شما وابسته است. برنامه های سیاسی و اقتصادی کاندیدان باید مطالعه شود، و شما باید به کسی رای دهید که دلسوز کشور باشد. شما نباید یک کاندید را به اساس قومیت پشتیبانی کنید."

علی شاه مظلومیار، کلان قومی از هلمند پیام آقای روشن را تایید کرد و به اشتراک کنندگان مناظره گفت که او مطمئن است رایدهندگان ولایت هلمند از انتخابات حمایت خواهند کرد. او گفت که روستانشینان علاقه مند اشتراک در انتخابات اند، به شرط آنکه به رای شان ارزش گذاشته شود و وضعیت امنیتی خوب باشد.

او گفت: "برای ایجاد سیستم مشروع در افغانستان، مردم هلمند آماده اند تا پیشگام باشند و برای ولایات دیگر الگو شوند."

زهره جلال، یک عضو شورای ولایتی خوست، خطاب به اشتراک کنندگان مناظره گفت که برخی ولسوالی های خوست که هم مرز پاکستان است، در گذشته شاهد ناآرامی بوده و هنوز با تهدیدهای قابل توجه شورشیان مواجه می باشد. بسیاری رای دهندگان برای اشتراک شان در انتخابات نگرانی های امنیتی را مدنظر می گیرند."

او خطاب به محصلان گفت: "در برخی مناطق، زنان هرگز رای داده نمی توانند. مشکل دیگر سنت ها و رواج های محلی می باشد که مانع رفتن زنان به پای صندوق های رای می گردد."

"اما با افزایش آگاهی عامه و بهبود امنیت، افراد بیشتری در انتخابات شرکت خواهند کرد."

رحیم گل نایل محصل پوهنتون خوست و کارآموز آی دبلیو پی آر می باشد.

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists