مناظره جوانان افغان: تقدیر از دور دوم انتخابات به عنوان پیروزی

گزارشی از عنایت الله عمری

مناظره جوانان افغان: تقدیر از دور دوم انتخابات به عنوان پیروزی

گزارشی از عنایت الله عمری

خبرنگاران و استادان پوهنتون در کابل، رایدهندگان را بخاطر تعهد شدید شان نسبت به انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تقدیر کردند.

استادان پوهنتون گفتند که حمایت مردمی از انتخابات آزاد و منصفانه بسیار واضح بود. آنان از مردم خواستند که با پذیرش نتیجه انتخابات حمایت شان را از این روند ادامه دهند.

فهیم حکیم استاد پوهنتون کابل به تاریخ 17 جون، سه روز بعد از برگزاری دومین دور انتخابات، گفت که اشتراک مردم وسیع بود و حدود 7 میلیون نفر رای داده اند.

او گفت که افغانها بخاطر درس گیری از دور اول انتخابات و جلوگیری از تکرار آن اشتباهات در دور دوم، شایسته ی اعتبار و قدردانی بیشتر می باشند.

او خطاب به اشتراک کنندگان مناظره گفت: "رای دهندگان {در دور دوم} با آگاهی بیشتر به پای صندوق های رای رفتند. آنان آگاهی زیادتر داشتند و قادر به تفکیک میان سیاست های دو کاندید بودند. علاوه بر آن، در 14 جون تعداد مشاهدین بیشتر شده بود و پوشش رسانه ای نیز افزایش یافته بود."

حکیم اظهار داشت که همه این عوامل به موفقیت انتخابات کمک کرده است.

دور دوم انتخابات زمانی برگزار شد که هیچ یکی از هشت کاندید دور اول قادر به کسب اکثریت لازم برای تشکیل حکومت نشد. دو کاندید اصلی- عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی در دور دوم برای کسب رهبری کشور در پنج سال آینده، باهم رقابت کردند. حامد کرزی، رییس جمهور کنونی پس از پایان دومین دور ریاست جمهوری اش در ماه اگست ازین مقام کنار خواهد رفت.

امان الله جهانیار، معاون اتحادیه خبرنگاران افغان در این مناظره گفت که او از موفقیت حضور مردم در دور دوم انتخابات اطمینان دارد. او در عین حال هشدار داد که افراد و گروه هایی هستند که قصد تخریب پروسه را دارند.

او ادعا کرد: "تعداد زیاد مردم رای دادند، و به باور من دور دوم نسبت به دور اول شفاف تر بود. مردم دیگر نمی خواهند فریب بخورند. مردم پیشرفت، صلح و ثبات می خواهند."

مناظره آی دبلیو پی آر در تالارکنفرانس های اتحادیه جوانان افغانستانبرگزار شد و غیر از افراد یاد شده، آقای محمد خان دانشجو رییس اتحادیه جوانان افغانستان و ضیا بومیا فعال جامعه مدنی نیز در این مناظره سخنرانی کردند.

روح الله ناصری محصل پوهنتون و اشتراک کننده این مناظره به بحث ها روی اتهامات اخیر تقلب که گفته می شود توسط ضیاالحق امرخیل یکی از مقامات ارشد کمیسیون مستقل انتخابات زمینه سازی شده است، اشاره کرد.

در روز انتخابات، کاروانی از موترها که توسط کارمندان تحت امر امرخیل در حرکت بود از سوی پولیس ملی قبل از ترک دفتر مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات در کابل همراه با محموله ای از اوراق رایدهی سفید متوقف شد. ماموران پولیس این حادثه را به مسوولان شان گزارش داده و مانع حرکت موترها شدند.

عبدالله از آن زمان تاکنون خواستار تعلیق وظیفه امرخیل شده است. اما او هرگونه تخلف را رد کرده و می گوید که کارمندانش مصروف کار عادی انتقال اوراق رایدهی به دو محل مواجه با کمبود اوراق بودند.

بومیا خطاب به اشتراک کنندگان مناظره گفت تا زمانی که تحقیقات رسمی تکمیل نشود، کسی نمی تواند در این زمینه قضاوت کند. او خواستار حوصله مندی مردم شد، و افزود که قضیه امرخیل به یک قضیه سیاسی مبدل شده و حامیان عبدالله آن را نمونه ی از تقلب طرفداران رقیب اش می خوانند.

بومیا گفت تا زمان تکمیل تحقیقات، "هیچ کسی نمی تواند او {امرخیل} را متهم به ارتکاب تقلب کند."

قرار است کمیسیون مستقل انتخابات نتایج اولیه انتخابات را بتاریخ 2 جولای اعلان کند. نتایج نهایی بتاریخ 22 جولای اعلان خواهد شد.

عنایت الله عمری محصل پوهنتون کابل و کارآموز آی دبلیو پی آر می باشد.

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists