مناظره جوانان افغان: باز بودن مراکز بیشتر در انتخابات پکتیا

مناظره جوانان افغان: باز بودن مراکز بیشتر در انتخابات پکتیا

IWPR
IWPR

گزارشی از رقیب نوری

مقامات در ولایت جنوب شرقی پکتیا می گویند در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نسبت به دور اول پیشرفت قابل توجه صورت گرفت.

باوجود آنکه هراس از حملات شورشیان می توانست منجر به کاهش اشتراک رای دهندگان در دور دوم انتخابات به تاریخ 14 جون شود، ارقام رسمی کمیسیون مستقل انتخابات حاکی از آن است که 350،000 نفر در این دور انتخابات در پکتیا رای دادند درحالیکه در دور اول بتاریخ 5 اپریل تنها 216،000 نفر به پای صندوق های رای رفته بودند.

کمیسیون مدعی است که مشکلات مربوط به دور اول از جمله ارسال ناوقت اوراق رایدهی و کمبود مراکز رایدهی را در دور دوم رفع کرده بود.

نیازالله اصیل زازی فعال جامعه مدنی و خبرنگار آزاد به آی دبلیو پی آر گفت که بهبودی های زیادی در انتخابات 5 اپریل بوجود آمده بود، از جمله اقدامات امنیتی بهتر، انتقال موثر اوراق رایدهی، و باز بودن بیشتر مراکز رایدهی را می توان نام برد.

تنها شش مرکز از 212 محل رای دهی پکتیا باز نبودند. سه محل در ولسوالی زرمت و سه محل دیگر در ولسوالی زازی اریوب بسته بودند.

طبق گزارش های کمیسیون مستقل انتخابات، این شش محل به دلیل نگرانی های امنیتی بسته مانده بودند، اما دگروال گل محمد مدیر حقوق قوماندانی امنیه پکتیا می گوید امنیت مشکل اصلی نبود بلکه کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات در روز انتخابات به محل های رایدهی حاضر شده نتوانستند.

شیر علی فیضی سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات این ادعا را که گویا کارکنان مراکز رایدهی تمایلی به رفتن به آنجا را نداشتند، رد کرد و گفت که سیاست کمیسیون این بود که کارمندان اش را به محل های دارای خطرات بالا اعزام نکند.

او گفت: "وقتی امنیت تامین نشود، کمیسیون نمی تواند کارکنان و مواد انتخاباتی را به مراکز رایدهی بفرستد."

کمیسیون می گوید که 38 درصد رایدهندگان دور دوم زن بودند.

حفیظ الله که به گردیز مسکونه اصلی اش رفته بود گفت: "آمادگی بسیار زیاد بود. نسبت به دور اول زنان بیشتری شرکت کرده بودند. قبلاً تنها مردان رای می دادند، اما این بار بزرگان ما نه تنها مانع حضور زنان نشدند بلکه از آنان خواستند که بروند و رای دهند."

طالبان قبل از انتخابات ماه جون تهدیدات خود برای برهم زدن انتخابات را افزایش دادند. اما برخی ها می گویند به دلیل همکاری نزدیک مردم محل با اردو و پولیس ملی این تهدید کاهش یافت.

حاحی جنت خان عضو شورای عالی صلح گفت بزرگان قومی پشتون برای تامین صلح نیروهای کمکی را گماشته بودند.

او گفت: "ما نیروهای شبه نظامی قبیلوی را گماشته بودیم تا در کنار نیروهای امنیتی در 13 ولسوالی پکتیا امنیت را تامین کنند. شبه نظامیان شامل مردان جوان قبایل بودند. دوازده ساعت پیش از روز انتخابات، آنان در مناطقی که احتمال تهدیدهای امنیتی در برابر مراکز انتخاباتی وجود داشت، امنیت را تامین نمودند."

عبدالرقیب نوری محصل پوهنتون پکتیا و گزارشگر کارآموز آی دبلیو پی آر می باشد.

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists