مناظره جوانان افغان: امنیت انتخابات نگرانی عمده در ننگرهار

مناظره جوانان افغان: امنیت انتخابات نگرانی عمده در ننگرهار

IWPR
IWPR

گزارشی از ذبیح الله غازی

یک خبرنگار افغان در ولایت ننگرهار هوشدار داد که وضعیت رو به وخامت امنیتی احتمالاً مانع نظارت موثر از مراکز رایدهی در برخی ولسوالی ها خواهد شد.

آصف شنواری گزارشگر محلی در یک مناظره به آی دبلیو پی آر گفت که ولسوالی هسکه مینه ی ننگرهار که با پاکستان هم مرز است، اکنون بیشتر از دوره انتخابات 2009 مورد حملات خشونت بار می باشد.

او بتاریخ 18 مارچ در هوتل سپین غر جلال آباد خطاب به محصلان حاضر در مناظره گفت: "من در انتخابات ریاست جمهوری قبلی برای گردآوری گزارش به هسکه مینه رفته بودم ولی حالا نمی توانم. مطمئن نیستم که انتخابات عادلانه برگزار شود."

منگل شیرزاد، استاد پوهنتون ننگرهار نیز تایید کرد که در میان افغانهایی که می خواهند در 16 حمل برای کاندیدان ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی رای بدهند، ناامنی نگرانی جدی می باشد.

اما او افزود که درصورت ترس از خشونت مانع حضور گسترده مردم به پای صندوق های رایدهی شود، مشروعیت انتخابات کاملاً آسیب خواهد دید.

ادریس شگیوال یکی از حاضرین در تالار از سخنرانان درمورد امنیت سوال کرد. او پرسید درشرایطی که شورشیان کنترل بسیاری مناطق را بدست دارند، مقامات حکومتی چگونه می توانند شفافیت انتخابات را تضمین کنند. او گفت در ولسوالی هایی که ناظران به دلیل مشکلات امنیتی رفته نتوانند، تقلب حاکم خواهد بود.

او پرسید: "ازانجایی که کمیسیون مستقل انتخابات اعتراف کرده که کارمندانش به برخی مناطق رفته نمی توانند، چگونه می توان رایگیری منصفانه را تضمین کرد؟"

مطیع الله احمدزی، رییس امور جوانان ننگرهار گفت که برنامه های آگاهی عامه در ترغیب روستائیان برای اشتراک در انتخابات و درک اهمیت رایدهی تاحدودی موفق بوده است.

او گفت: "ما با جوانان در همه ولسوالی ها جلساتی داشته ایم، ولی نهادهای دیگر این کار را نکرده اند. از همین خاطر هنوز عده ای از مردم نمی دانند چرا انتخابات آنقدر مهم است."

اعظم عارف، مامور آگاهی دهی عامه کمیسیون مستقل انتخابات در ننگرهار گفت که او امیدوار است نیروهای امنیتی کشور در زمان رایدهی تهدید شورشیان را از بین ببرد.

او همچنان از گروه های جامعه مدنی، بزرگان قوم و رسانه ها خواست تا برای کمک به برگزاری درست انتخابات تلاش کنند.

او گفت: "انتخابات باید شفاف باشد و مردم محل، رسانه ها، جوانان و نهادهای جامعه مدنی همه فرصت دارند تا از جریان رایدهی نظارت کنند."

ذبیح الله غازی محصل دانشگاه ننگرهار و کار آموز آی دبلیو پی آر می باشد.

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists