مناظره جوانان افغان: اردوی قوی کلید آینده

مناظره جوانان افغان: اردوی قوی کلید آینده

گزارشی از عنایت الله عمری

یک جنرال متقاعد مدعی است که اگر افغانستان می خواهد پس از 2014 نفوذ موثر در منطقه داشته باشد، باید به تقویت اردوی خود تلاش نماید.

عتیق الله امرخیل، جنرال سابق اردوی ملی افغانستان و تحلیل گر امور دفاعی گفت که رییس جمهور آیند وظیفه دارد تا آسیب پذیری افغانستان را پس از خروج اکثریت نیروهای ناتو در پایان امسال تشخیص دهد.

او که در یک مناظره آی دبلیو پی ار در کابل صحبت می کرد گفت که هرگونه ضعف در حکومت آینده توانایی حفاظت از منافع منطقوی اش را تحت شعاع قرار خواهد داد.

به گفته ی او در نبود نیروی نظامی در نهایت اقتصاد ضعیف کشور از پا در خواهد آمد و خطر اعمال نفوذ پاکستان و ایران وجود خواهد داشت.

امرخیل خطاب به بیش از 50 خبرنگار اشتراک کننده گفت: "نیروی امنیتی مانند سرپوش دیگ است. اگر سرپوش روی دیگ نباشد، هرچیزی ممکن است داخل آن بیافتد. افغانستان باید از مداخله قدرت های خارجی دور باشد."

مناظره آی دبلیو پی آر بتاریخ 9 جون در وزارت اطلاعات و فرهنگ انجام شد. سخنرانان عبارت بودند از جنرال امرخیل، حبیب الله رفیع از اکادمی علوم افغانستان، مطیع الله اباسین تحلیل گر سیاسی، و امان الله جهان یار خبرنگار سابقه دار.

امرخیل گفت که بدون اردوی تعلیم دیده و مجهز، رییس جمهور آینده افغانستان در اجرای هر سیاست جدید داخلی یا خارجی با مشکلات زیاد مواجه خواهد شد. او گفت که نیروهای امنیتی فعلاً فاقد تسلیحات سنگین لازم مدرن و لازم برای نیروی در حال جنگ می باشد.

او در عین حال روی اختلافات قومی در میان اردو نیز صحبت کرد و مدعی شد که قوماندانان ارشد معمولاً تصامیم شان را بر بنیاد منافع جناحی می گیرند تا منافع کل نظام.

او گفت: "اگر امریکا امروز بر جهان حکم می راند، به دلیل توانایی بسیار بالای نظامی است. به همین دلیل امریکا در جهان حرفاول را می زند. رییس جمهور آینده ما باید مغز سرد و خون گرم داشته باشد."

جهان یار بر ضرورت ایجاد اقتصاد سالم و متنوع تاکید کرد. ناظران سیاسی معمولاً ارقامی را برای بیان حدود وابستگی افغانستان به کمک های خارجی ذکر می کنند.

او گفت: "در کنار اردوی قوی، رییس جمهور آینده باید به اقتصاد نیز توجه کند. او باید امنیت، حفظ حاکمیت ملی و توانایی کشور به انجام مستقلانه فعالیت هایش را بعنوان اولویت هایش مدنظر گیرد."

احمد شاه پاینده یکی از اشتراک کنندگان مناظره پرسید که آیا دو کاندید ریاست جمهوری – عبدالله عبدالله یا اشرف غنی احمدزی- قادر به تامین صلح در افغانستان می باشند یا خیر؟

جهانیار در پاسخ گفت که به نظر او توافق صلح دایمی با طالبان تنها زمانی بدست خواهد آمد که دولت توانایی نظامی و تجربه ی دفاع درست از منافع اش را داشته باشد.

او گفت: "صلح زمانی بدست می آید که ما از لحاظ سیاسی و نظامی قوی باشیم. متاسفانه امروز ما قوی نیستیم. مخالفان ما چرا میلی به گفتگو با حکومت ضعیف داشته باشند؟ به نظر من، آوردن صلح به افغانستان یکی از چالش های بزرگ فرا راه رییس جمهور آینده خواهد بود."

اباسین گفت که او از تقویت نیروهای مسلح و رشد اقتصادی حمایت می کند. به گفته او "اگر ما حکومت قوی، اردوی قوی و اقتصاد قوی داشته باشیم، همه به صدای افغان ها گوش خواهند داد."

عنایت الله عمری محصل پوهنتون کابل و کارآموز آی دبلیو پی آر می باشد.

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists