مناظره جوانان افغان: اختلاف نظر برسر تخلفات انتخاباتی

مناظره جوانان افغان: اختلاف نظر برسر تخلفات انتخاباتی

گزارشی از محمد عیسی آریا

سخنرانان مناظره آی دبلیو پی آر در ولایت شمالی قندز درمورد حدود تقلب های انتخاباتی ماه گذشته باهم جر و بحث کردند.

محمود صدری استاد در پوهنتون قندز گفت که بسیاری ها فکر می کردند انتخابات 5 اپریل از سوی "نهادهای داخلی و خارجی" دزدیده شده است، ولی حمیدالله بلوچ سخنگوی محلی کمیسیون مستقل انتخابات از موفقیت های اداره اش دفاع کرد.

آقای صدری که بتاریخ 21 ماه می خطاب به اشتراک کنندگان محفل سخن می گفت، تاکید داشت که نتایج اولین دور انتخابات ریاست جمهوری مهندسی شده و خواسته های رایدهندگان از سوی اداره ی فاسد نادیده گرفته شده بود.

او گفت که مداخله ها کل روند انتخابات را تحت تاثیر گذاشت و باعث شد که اکنون رایدهندگان اعتماد خود را از دست بدهند و نتوانند برای اشتراک یا عدم اشتراک در انتخابات دور دوم به آسانی تصمیم بگیرند.

صدری خطاب به محصلان گفت: "متاسفانه نتایج دور اول انتخابات از قبل تعیین شده بود، اما امیدواریم که دور دوم مهندسی نشود. بی اعتمادی حاصل از نتایج انتخابات، سطح اشتراک {در دور دوم} را پایین خواهد آورد."

آقای بلوچ اظهارات آقای صدری را نادقیق و غیر مسوولانه خواند. او تایید کرد که در دور اول مشکلاتی بمیان آمده بود اما تاکید نمود که گام های برای رسیدگی به آن مشکلات برداشته شده است.

او تاکید کرد که مردم در سراسر کشور نسبت به روند انتخابات باورمندی بسیار زیادشان را ابراز کرده اند- حدود هفت میلیون نفر به پای صندوق ها رفتند- و او از مردم خواست تا در دور دوم نیز همین کار را بکنند.

او گفت: "اگر کمیسیون ها {کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون مستقل سمع شکایات انتخاباتی} دست به تقلب سازماندهی شده می زدند، در آنصورت یکی از کاندیدان در دور اول حتماً کامیاب می شد. رفتن به دور دوم نشان می دهد که کمیسیون ها شفاف عمل کرده اند."

"مردم افغانستان، نهادهای جامعه مدنی، رسانه ها و هزاران ناظر داخلی و خارجی جریان انتخابات را زیر نظر داشتند. ما نسبت به کارکرد کمیسیون ها نگران نیستیم؛ ما بیشتر درمورد امنیت نگرانی داریم. اما مطمئن هستیم که نیروهای ما مانند دور قبل امنیت انتخابات را به شکل خوب تامین خواهند کرد."

در ادامه مناظره، عبدالله رسولی، رییس شبکه جامعه مدنی ولایت قندز، تلاش کرد تا به محصلان اطمینان دهد که دور دوم انتخابات نسبت به دور اول بهتر برگزار خواهد شد.

او نیز اظهار داشت که انتخابات 5 اپریل یک موفقیت بزرگ بود، و مردم حق دارند که از این دستآورد جرئت بگیرند.

او خطاب به اشتراک کنندگان گفت: "همه ی نهادها خوب کار کردند و انشاءالله در دور دوم مشکلات کمتر خواهد بود. این موفقیت نتیجه تلاش نهادهای جامعه مدنی بود که مشکلات بالقوه را برجسته ساختند و برای حل آنها بر کمیسیون های انتخاباتی فشار وارد کردند. باوجود مشکلات، کارکرد کمیسیون مستقل انتخابات قابل تقدیر بود."

محمد عیسی آریا محصل پوهنتون قندز و کارآموز آی دبلیو پی آر می باشد.


Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists