مناظره جوانان افغان: اتهامات متقابل

مناظره جوانان افغان: اتهامات متقابل

IWPR
IWPR

گزارشی از اکمل ظاهر

تیم های کمپاین دو کاندید ریاست جمهوری افغانستان همچنان یک دیگر را به دستکاری نتایج انتخابات متهم می کنند.

پس از دور دوم انتخابات در 14 جون عبدالله عبدالله یکی از کاندیدان از پذیرش ارقام اولیه ای که نشان می داد او به رقیب اش اشرف غنی احمدزی باخته است، سر باز زد. به اساس این ارقام اشرف غنی 56 درصد آرا را از آن خود کرده بود و عبدالله عبدالله 13 درصد از او عقب بود. برای جلوگیری از برهم خوردن روند انتخابات، بازشماری مستقل روی دست گرفته شد.

در سطح ولایات نیز مانند پایتخت بحث هایی در جریان است.

خوشحال، یک کارمند مطبوعاتی دسته انتخاباتی عبدالله در زون شرق (ننگرهار، لغمان، کنر و نورستان) به آی دبلیو پی آر گفت که "آرای پاک از آرای ناپاک جدا نشده بود... رقیبان ما به دلیل تقلب رای بیشتر گرفته اند، لذا این نتایج پذیرفتنی نیست."

ارشاق رغند، مسوول مطبوعاتی دسته انتخاباتی احمدزی در شرق هرگونه تخلف را رد کرد و تاکید نمود موفقیت کاندید آنان در نتایج اولیه انعکاس واقعی اراده رای دهندگان است.

رغند گفت: "تیم ما تقلب کار نیست. ما حتی یک رای ناپاک را قبول نداریم. رقیبان ما باید به رای مردم احترام بگذارند."

عبدالبصیر سباوون رییس گروه جامعه ی مدنی موسوم به انجمن تغییر مثبت در ننگرهار به آی دبلیو پی آر گفت لازم است تا بصورت واضح و شفاف معلوم گردد چه کسی برنده است.

او نسبت به معاملات پشت صحنه ای که منجر به یک ائتلاف گردد، هشدار داد. او گفت که این می تواند ضعیف ترین نتیجه ی مثبت باشد، "طوری که گویا افغانها زهر بنوشند."

او گفت: "ما تقاضا داریم که هردو تیم نتیجه نهایی را بپذیرند. اگر حکومت ائتلافی ایجاد شود، بی احترامی به رای ملت خواهد بود و مردم دیگر هرگز به انتخابات شرکت نخواهند کرد."

اکمل ظاهر محصل پوهنتون ننگرهار و گزارشگر کار آموز آی دبلیو پی آر می باشد.


Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists