مناظره جوانان: آمادگی پکتیا برای دور دوم انتخابات

مناظره جوانان: آمادگی پکتیا برای دور دوم انتخابات

گزارشی از عبدالرقیب نوری

مقامات امنیتی و بزرگان قومی در ولایت جنوب شرقی پکتیا به رایدهندگان گفته اند که مسوولین برای تدویر دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آمادگی خوب دارند.

حاجی خوانی جهانی، بزرگ محلی گفت که روستانشینان صبورانه چشم براه انتخابات 14 جون می باشند، و مردم مانند 5 اپریل علاقه مند به شرکت در انتخابات می باشند.

او که در یک مناظره آی دبلیو پی آر در حضور بیش از 100 تن محصل صحبت می کرد، گفت که کم شدن تعداد کاندیدان به دو تن، هریک عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی، به رای دهندگان اجازه داده است تا در تصمیم گیری نسبت به کاندیدان و تفکیک برنامه های آنان مشکلات کمتری داشته باشند.

اما او هشدار داد که وظیفه کمیسیون مستقل انتخابات و اردوی ملی افغانستان هنوز به سر نرسیده است زیرا مسایل لوجستیکی و امنیتی زیادی هنوز پیش رو داریم.

او به اشتراک کنندگان مناظره گفت: "نیروهای امنیتی توانستند امنیت خوبی را در جریان دور اول انتخابات تامین کنند. اما در این دور هوا گرم تر است و مشکلات امنیتی {به دلیل آغاز حملات بهاری طالبان} نیز افزایش یافته است.

"مساله دیگر به کمیسیون مستقل انتخابات بر می گردد. من در روز انتخابات شاهد بسته بودن تعدادی از مراکز رایدهی تا ساعت ده صبح بودم. ما از کمیسیون تقاضا می کنیم که این مشکل را حل کند."

از زمان اولین دور انتخابات تاکنون، تعدادی از تحلیل گران سیاسی پیشبینی کرده اند که حضور مردم در 14 جون نسبت به دور اول بطور قابل توجه کمتر خواهد بود، زیرا درین مدت نزدیک به دوماه کم کم مردم دلسرد شده اند.

صاحب نظران در عین حال می گویند که برگزاری انتخابات شوراهای ولایتی در عین روز، به افزایش تعداد رایدهندگان کمک کرد. حال که انتخابات شوراهای ولایتی به سر رسیده است، افغانهایی که علاقه چندانی به سیاست های کلان ملی ندارند، برای اشتراک در انتخابات ریاست جمهوری نیاز چندانی حس نمی کنند.

مناظره آی دبلیو پی آر بتاریخ 25 می در پوهنتون پکتیا برگزار گردید. گل محمد، رییس عدلیه پکتیا، محمد بشیر بهرام رییس کمیسیون مستقل شکایت های انتخاباتی در آن ولایت و شیر علی فیضی مسوول محلی بخش آگاهی عامه کمیسیون مستقل انتخابات نیز در جمع سخنرانان بودند.

فیضی احتمال کاهش تعداد رایدهندگان در دور دوم انتخابات را رد کرد. او یادآوری کرد که کمیسیون می خواهد ده ها محل رایدهی دیگر را بازگشایی کند، و اوراق رایدهی بیشتری چاپ شده است تا با کمبود اوراق مواجه نشویم.

او گفت: "اوراق رایدهی در دور اول کم شد، اما ما راه حلی برای آن در نظر گرفته ایم. ما در دور قبل در پکتیا 618 محل رایدهی داشتیم، اما این بار تعداد محل ها را به بیش از 700 افزایش می دهیم."

او تصدیق کرد که استخدام تعداد کافی کارکنان امنیتی زن برای تلاشی زنان رایدهنده مشکل است، اما کمیسیون برای حل این مساله با سایر نهادها هماهنگی خواهد کرد.

گل محمد گفت: "من با اطمینان گفته می توانم که ما {نیروهای امنیتی افغانستان} از امتحان دور اول موفق بیرون شدیم. مردم پکتیا با افتخار در کنار ما ایستادند."

عبدالرقیب نوری محصل پوهنتون پکتیا و کارآموز آی دبلیو پی آر می باشد.

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists