مناظره جوانان:یک رای می تواند سرنوشت انتخابات را تعیین کند

مناظره جوانان:یک رای می تواند سرنوشت انتخابات را تعیین کند

گزارشی از عذرا عزیز

یک رای در انتخابات آینده ریاست جمهوری می تواند سرنوشت ملت را تعیین کند. این را سخنرانان مناظره آی دبلیو پی آر به محصلان گفتند.

بصیر احمد دانشیار، استادا دانشگاه هرات تاکید کرد که حتی هر فرد مستحق رایدهی مسوولیت دارد تا در انتخابات 16 حمل اشتراک نماید و دموکراسی نوپای کشور را تقویت کندتا بر دستاوردهای موجود افزوده شود.

او که در محفل برگزار شده از سوی آی دبلیو پی آر سخن می گفت، تایید کرد که مردم پس از سه دهه جنگ هنوز با مشکلات جدی مواجه اند. اما از محصلان خواست تا از دستاوردهای سالهای اخیر که با قیمت گزاف بدست آمده است بهره ی کامل بگیرند و در شکل دهی آینده شان همت کنند.

دانشیار گفت: "اگر ما در انتخابات شرکت کنیم، ارزش یک رای می تواند سرنوشت یک ملت را تغییر دهد. این ما هستیم که قیمت دور انداختن دموکراسی را خواهیم پرداخت. رایدهی وظیفه ملی، اخلاقی و مذهبی هر افغان است. رای ندادن، مشکلات بسیار بدتری را برای آینده ما خلق می کند."

این مناظره بتاریخ 16 مارچ در دانشگاه هرات برگزار شد. علی جان فصیحی نماینده نهادهای جامعه مدنی هرات و عبدالقادر رحیمی رییس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشرافغانستان نیز در جمع سخنرانان بودند.

دانشیار گفت که روند دموکراتیک که تاکنون از سوی علمای مذهبی تندرو بعنوان محصول کاملاً غربی رد شده است، در حقیقت ریشه در الاهیات اسلامی دارد.

او به اصل "بیعت" بعنوان نمونه اشاره کرد.

او گفت: "خداوند به ما دستور داده است تا اعتماد خود را به کسی که صادق و وفادار باشد بدهیم، لذا ما به کسانی که صاحب دانش، وطن دوست و پرهیزگار اند، رای می دهیم. ما دربرابر کشور و مردم خود مسوولیت بسیار بزرگ داریم."

فصیحی با تایید سخنان دانشیار گفت که اشتراک سیاسی هم حق و هم وظیفه است.

او گفت: "هر شهروند واجد شرایط باید حق خود را برای دادن رای به بهترین کاندید استفاده کند. ما در قبال استفاده از رای خود مسوولیم."

برات علی بهکام، محصل رشته خبرنگاری در دانشگاه هرات از سخنرانان پرسید ازانجایی که بسیاری کاندیدان شایستگی کمی برای حکومت داری دارند، به چه کسی باید رای داد؟

دانشیار در پاسخ گفت که محصلان باید بهترین کاندید را رای بدهند، و افزود که این کار نسبت به رای ندادن بهتر است.

او گفت: "اگر ما انتخابات را تحریم کنیم، مسوول نتایج ناگوار آن خواهیم بود. بهتر است بجای امتناع از رایدهی، رای بدهیم."

رحیمی گفت که همه کاندیدانی که می خواهند پس از حامد کرزی رییس جمهور شوند، باید بصورت درست مورد توجه قرار گیرند.

او افزود: "بهتر است به کسی رای دهیم که پس از انتخاب اش پشیمان نشویم. او باید از همه ی صفات لازم برخوردار باشد و با سرنوشت مردم و کشور بازی نکند."

عذرا عزیز محصل پوهنتون هرات و کارآموز آی دبلیو پی آر است.

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists