ممنوعیت استفاده از کودکیمیاوی، دهقانان افغان را متضرر کرده است

تجارت امونیم نایتریت بدلیل آنکه در تهیه مواد منفجره استفاده می گردد، ممنوع شده است، اما باغداران می گویند که درختان شان دچار کمبود مواد مقوی شده اند.

ممنوعیت استفاده از کودکیمیاوی، دهقانان افغان را متضرر کرده است

تجارت امونیم نایتریت بدلیل آنکه در تهیه مواد منفجره استفاده می گردد، ممنوع شده است، اما باغداران می گویند که درختان شان دچار کمبود مواد مقوی شده اند.

گزارشی از میوند صافی

گزارش شماره 400

2 جون 2011

دهقانان در ولایت کاپیسا می گویند که پس از ممنوع شدن کودکیمیاوی، محصولات زراعتی آنها شدیداً کاهش یافته است. حکومت، خرید و فروش کود کیمیاوی را که شورشیان می توانند ازان در ساختن بم استفاده کنند، منع کرده است.

رییس جمهور حامد کرزی، سال گذشته دستور منع واردات و فروش امونیم نایتریت را صادر کرد، زیرا این ماده در ترکیب بم هایی که از سوی شورشیان در کنار جاده ها جاگذاری می شود، کشف شده بود.

دهقانان در ولسوالی تگاب کاپیسا می گویند که نبود کودکیمیاوی منجر به کاهش محصولات زراعتی آنان شده است.

نورآغا باشنده قریه ی اده زايي  گفت: "زمانی که امونیم نایتریت استفاده می کردم، هرسال 420 کیلوگرام آلوبخارای خشک می فروختم. سال گذشته که کود بند شد، تنها 70 کیلوگرام آلوبخارا فروخته توانستم چرا که میوه ها پیش از پخته شدن از شاخه درخت به زمین می ریخت."

او گفت (( فکر میکنم  متحدان بین المللی افغانستان می خواهند که ما منبع معیشت خود را از دست داده و مجبور شویم که به جنگ بر خیزیم.))

از هر ده نفر افغان، هشت تن مشغول زراعت و مالداری اند، اما توسعه نیافتگی شدید و سالها جنگ باعث شده است که سکتور زراعت همیشه با مشکلاتی مواجه باشد. حتی زمانی که خرید و فروش امونیم نایتریت مجاز بود، دهقانی کار پرزحمتی بود که بیشتر  توسط دست انجام می گرفت، و دهقانان به آسانی نمی توانستند نیازمندی های خود را برآورده سازند.

یک ریش سفید محلی در تگاب که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، گفت که برگ درختان آلوبخارای او زرد شده و بار درخت قبل ازانکه پخته شود فروریخته است. او با مقایسه ی ممنوعیت کودکیمیاوی و تولید تریاک گفت که در هردو مورد، حکومت از ارایه بدیل موثر باز مانده است.

او گفت: "ما از فرمان های حکومت خسته شده ایم. یک روز به ما می گویند تریاک نکارید، چرا که برای دوستان خارجی مضر است. روز دیگر می گویند که ازین {کود} استفاده نکنید، بازهم به دلیلی آنکه دوستان خارجی آسیب می بینند. وعده های کمک هنوز عملی نشده... باغ من حاصل نمی دهد چرا که امونیم نایتریت منع شده و کود دیگری نیز میسر نیست."

دهقانانی که حبوبات می کارند نیز شکایت های مشابه دارند.

سیدآجان، باشنده کاپیسا گفت: "گندم وقتی به خوشه می نشیند، برگهایش زرد می شود. اکثر خوشه ها نیز خالی اند. در سابق هرسال 11 تن گندم حاصل می گرفتم و همیشه فروش داشتم، اما سال گذشته تنها 4 تن گندم برداشت کردم و مجبور شدم خرید کنم."

صادرات میوه خشک به جنوب آسیا قلم عمده عایداتی افغانستان است. اکرام، تاجر میوه خشک در تگاب می گوید سال گذشته توانست تنها 1 تن آلوبخارای خشک به هند صادر کند، درحالی که در سالهای قبل حداوسط سه تن صادرات داشته است. او گفت کاهش تولید منجر به افزایش قیمت میوه خشک برای عمده فروشانی چون او شده است.

او گفت: "وقتی مقدار محصولات کم است، قیمت ها بالا می رود... فعلاً چندان نفع نمی کنیم."

افزایش قیمت  میوه خشک، تاجر دیگری بنام هادی را مجبور کرده است که امسال از صادرات انار به پاکستان دست بردارد.

او گفت: "با کاهش محصولات، قیمت ها بالا رفت. سال گذشته، دو تن انار را می توانستیم به قیمت 500 دالر امریکایی بخریم، اما امسال قیمت این مقدار انار مبلغ 1200 دالر است، چون تقاضا در بازار زیاد شده است. من خودم ازین تجارت دست برداشته ام."

عبدالودود استاد انستیتوت زراعت در پروان، ولایت همجوار کاپیسا گفت که دهقانان زیادی بخاطر مشوره در مورد این مشکل به او مراجعه کرده اند.

او گفت: "بنابر علایمی که از سوی دهقانان توضیح داده می شود، علت در کمبود نایتروجن می باشد."

عبدالودود گفت که حکومت وقتی خرید و فروخت امونیم نایتریت را منع می کند باید در عوض آن کود دیگری را معرفی نماید.

دهقانان تگاب می گویند که آنان بارها از مسوولان بخش زراعت خواستار کمک شده اند، ولی تاکنون نتیجه ای بدست نیاورده اند.

مقامات حکومتی درین ارتباط هم سخن نمی باشند.

عبدالغیاث، رییس زراعت ولایت کاپیسا به آی دبلیو پی آر گفت که ممنوعیت امونیم نایتریت اثرات مشخصی بر زراعت نداشته است.

او گفت: "تاجایی که من شاهد هستم، نبود کود بر کمیت محصولات اثری نگذاشته است. من با ادعاهای دهقانان موافق نیستم. ممکن است آفت ها باعث کاهش حاصلخیزی شده باشد."

او گفت هرگاه مسوولان بخش زراعت دریابند که محصولات کسی به آفت یا مرضی گرفتار شده، کمک خواهند کرد اما بحث جبران خساره منع کود کیمیاوی مطرح نمی باشد.

او گفت: "استفاده از امونیم نایتریت منع قرار داده شده و ما باید در اجرای این دساتیر اقدام کنیم."

اما، سخنگوی وزارت زراعت نسبت به کمک احتمالی اظهار امیدواری کرد.

مجید قرار، سخنگوی وزارت گفت: "ماموران زراعتی ما در مورد آسیب وارد شده به محصولات دهقانان تحقیق خواهند کرد. اگر به دلیل کمبود کود، محصولات آنان کاهش یافته باشد، ما حاضریم که به دهقانان جبران خساره بپردازیم و کمک های لازم را به آنها عرضه کنیم."

او افزود که دو نوع دیگر کود به اختیار دهقانان گذاشته شده تا جای آمونیم نایتریت را پر کنند.

میوند صافی گزارشگریست در ولایت کاپیسا که از سوی آی دبلیو پی آر تربیت شده است.

Afghanistan
Economy
Frontline Updates
Support local journalists