محصلان ولایت پکتیا تصمیم دارند رای بدهند: موضوع مناظره محصلان کشور

محصلان ولایت پکتیا تصمیم دارند رای بدهند: موضوع مناظره محصلان کشور

رای­دهندگان جوان ولایت پکتیا مصمم استند تا به درانتخابات ریاست جمهوری و شورای ولایتی ماه اپریل سال آینده شرکت کرده و رای بدهند.

آنها این اظهارات را درمناظره­ای که از طرف انستیوت جنگو صلح افغانستانبرگزارشده بود، ابرازکردند. این مناظره به تاریخ 11 دسامبر در پوهنتون پکتیا درمورد اهمیت اشتراک بالای جوانان درانتخابات برگزارشده بود. 

نظیراحمد، محصل پوهنحی انجینری این پوهنتون گفت که جوانانی مانند او امیدوارند که یک انتخابات شفاف برگزارشود تا به خشونت های سه دهه­ای را پایان بدهد.

احمد گفت:«ازاینکه این انتخابات سرنوشت افغانستان را تعیین می­کند، ما برای آن مبارزه می­کنیم و تمام مشکلات را متقبل می­شویم. ما قبلاً هم برای کشورقربانی داده­ایم. مردم ما باید با کمیسیون مستقل انتخابات همکاری کند و آنها همکاری نیز خواهند کرد. آنها باید با قوای امنیتی نیزهمکاری کنند تا زندگی و رای مردم محفوظ باشند.»

شیرعلی فیضی، مسوول آگاهی عامهدکمیسیون مستقل انتخابات پکتیا گفت که ازاین که اطمینان یافته­ است که جوانان درانتخابات آینده شرکت می کنند ازمسایل دیگر مهمتر است. فیضی گفت که حدود 17 میلیون نفربرای رای دهی ثبت نام کرده­اند که ازآن جمله 8 میلیون آن زیر 30 سال استند.

وی گفت:«اگر- خدای ناخواسته- جوانان درانتخابات شرکت نکنند، نتایج ضعیف شده و هم چنان شفافیت پروسه انتخاباتی از میان خواهد رفت. ما متعهد به برگزاری انتخابات شفاف استیم و از گروه جوانان،‌جامعه مدنی و احزاب سیاسی می خواهیم تا با ما همکاری کنند.»

فیضی گفت که باآنکه افغانستان از جامعه جهانی خواسته­است تا منابع مالی انتخابات را تمویل کنند«آنها به ما اطمینان داده اند که درانتخابات مداخله نکنند. جامعه جهانی صرفا به عنوان مشاور با کمیسیون انتخابات بوده و هم چنان کمک­های تخنیکی را تامین می کنند.»

عبدالرقیب نوری یکی از شاگردان پوهنتون پکتیا می باشد.

این گزارش به عنوان بخشی از برنامه ذهنیت روشن : بیان و تشویق جوانان، بخصوص محصلان پوهنتون­های افغانستان برای  سهمگیری در انتخاباتاست. این پروژه از طرف انستیوتگزارشدهی جنگ و صلح افغانستان تطبیق شده و با حمایت  سفارت آمریکا در کابل تمویل می شود.

 

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists