ضربه تاخیراعلان نتایج انتخابات تاثیر بد براقتصاد پکتیا

ضربه تاخیراعلان نتایج انتخابات تاثیر بد براقتصاد پکتیا

IWPR
IWPR

گزارشی از عبدالرقیب نوری

افغانهایی که در ولایت جنوب شرقی پکتیا زندگی می کنند، می گویند فعالیت اقتصادی به دلیل تاخیر در تعیین رییس جمهور آینده کشور با کندی مواجه شده است.

این روند پس از آنکه در ماه اپریل هیچ کاندیدی قادر به کسب اکثریت لازم آرای برای انتخاب شدن نگردید، با مشکل مواجه شد. پس از مدتی تاخیر، دور دوم در 14 جون برگزار شد که در آن دو کاندید پیشتاز هریک عبدالله عبدالله و اشرف غنی باهم رقابت کردند. وقتی نتایج انتخابات پیشتازی اشرف غنی احمدزی را نشان داد، عبدالله به شدت اعتراض کرد. برای جلوگیری از فروپاشی این روند یک تیم مستقل برای نظارت از بازشماری کل آرا تعیین گردید.

داکتر ناصر رییس اتاق تجارت و صنایع پکتیا به آی دبلیو پی آر گفت که به دلیل مشکلات جاری سیاسی صنعت کاران، تاجران و سرمایه گذاران بالقوه فعالیت های شان را به تعلیق در آورده اند و قیمت های پرچون بخاطر کمبود عرضه بسیار بالا رفته است.

او گفت: "اگر اختلافات انتخاباتی حل گردد، اثر مثبت بر مردم پکتیا خواهد داشت. ما قبلاً با سرمایه گذاران محلی درمورد بازگرداندن سرمایه شان از خارج به ولایت پکتیا صحبت کرده ایم."

المیر زازی عضو شورای ولایتی پکتیا گفت که ابهام موجود باعث افزایش بی کاری می شود چون شرکت ها دست از سرمایه گذاری و مصرف بیشتر بر داشته اند.

زازی گفت اختلافات انتخاباتی حتی در دمکراسی های سابقه دار معمول است، اما در افغانستان لازم است که کاندیدان دست به فعالیت هایی تشنج آمیزی نزنند که منجر به بی ثباتی گردد.

او گفت: "من از کمیسیون انتخاباتی می خواهم که آرا را به بزودترین وقت ممکن تفتیش کنند تا آرای پاک از ناپاک جدا شود. بعد نتیجه را اعلان کند."

در عین حال، پوهنتون های دولتی و خصوصی پکتیا رخصتی تابستانی را زودتر آغاز کرده اند. وزارت تحصیلات عالی گفته است که این تصمیم به دلیل گرمای غیرعادی گرفته شده است، اما حکمت الله محصل پوهنتون پکتیا گفت که این اصل مساله نیست.

او گفت: "رخصتی ناگهانی برای جلوگیری از تنش های سیاسی مرتبط به انتخابات داده شده است."

بشیر بهرام رییس کمیسیون مستقل انتخابات پکتیا به آی دبلیو پی آر گفت طرزالعمل به اجرا در آمده و در آینده نیز تعقیب خواهد شد.

او گفت: "کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی سخن آخر را خواهد زد، لذا وقتی کمیسیون مستقل انتخابات بازشماری را تکمیل نمود، نتایج را به کمیسیون سمع شکایات تسلیم خواهد کرد تا با رعایت معیارهای منصفانه حقوق حقه مردم را برای شان بدهد."

عبدالرقیب نوری محصل در پوهنتون پکتیا و کار آموز آی دبلیو پی آر است.


Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists