شورشیان کمپاین انتخاباتی را در شمال افغانستان تهدید می کنند

رای دهندگان و کاندیدان بلخ و هرات هوشدار می دهند که تهدیدات امنیتی، عملیات های انتخاباتی را مختل می کند.

شورشیان کمپاین انتخاباتی را در شمال افغانستان تهدید می کنند

رای دهندگان و کاندیدان بلخ و هرات هوشدار می دهند که تهدیدات امنیتی، عملیات های انتخاباتی را مختل می کند.

Taleban say they are strong enough to stop elections happening in parts of Herat province. (Photo: ISAF)
Taleban say they are strong enough to stop elections happening in parts of Herat province. (Photo: ISAF)
Tuesday, 24 August, 2010

گزارشی از بهمن بومان و شاپور صابر- افغانستان

گزارش شماره 370

24 اگست 2010

کاندیدان و رای دهندگان انتخابات آینده پارلمانی هوشدار می دهند که تهدیدهای شورشیان باعث اخلال در کمپاین انتخاباتی شده و احتمال دارد انتخابات را نیز شدیداً مختل کند.

کمپاین برای انتخابات 18 سپتامبر باید اکنون در اوج خود می بود. درین انتخابات 2545 کاندید به شمول 410 زن برای کسب 249 چوکی در ولسی جرگه شورای ملی افغانستان باهم رقابت می کنند.

اما حتی در مناطق نسبتاً آرام همچون ولایت بلخ در شمال، کاندیدان شکایت دارند که مشکلات امنیتی مانع تلاش های آنان می شود.

شورشیان تلاش های خود را بر مختل کردن رایدهی در ولسوالی های شولگره، چهار بولک، چمتال و کلدار ولایت بلخ متمرکز کرده اند.

یک کاندید زن در ولایت بلخ بنام گل مکی سیاووش گفت که او نتوانسته است بخاطر کمپاین به برخی از ولسوالی ها سفر کند، چرا که طالبان معتقدند که زنان حق اشتراک در سیاست را ندارند.

او گفت: "حتی زمانی که زنان را از خارج مزار شریف به جلسات کمپاین دعوت می کنیم، آنان می گویند که نمی توانند بیایند زیرا شورشیان آنها را تهدید کرده که نباید در انتخابات شرکت کنند. لذا من به محافل عروسی و دیگر محافل سنتی رفته با مردم صحبت و کمپاین می کنم."

قمر نوری، کاندید زن دیگری در ولایت بلخ گفت که به دلیل امنیت مجبور است زمانی که سفر می کند برقع بپوشد، چرا که طالبان مخالف خروج زنان از خانه بدون چادری می باشند.

او گفت: "من نمی توانم عکسهایم را در بلخ پخش کنم، چراکه طالبان به ما اجازه نمی دهد این کار را بکنیم. ازینرو من فقط کارت های کوچکی را به کسانی که می شناسم توزیع می کنم."

کاندیدان مرد می گویند که آنان نیز با تهدیدهای امنیتی روبرو اند.

حاجی محمد عبدو، عضو برحال پارلمان از ولایت بلخ که دوباره کاندید است گفت: "وقتی امنیت نباشد، ما نمی توانیم نزد مردم رفته و اهداف خود را توضیح دهیم و حمایت آنان را جلب کنیم."

او پیشبینی کرد که مشکلات امنیتی تاثیر جدی را بالای نتایج رای گری خواهد داشت.

او گفت: "اگر خدا نخواسته امنیت حفظ نشود و مردم مطمئن نشوند، فکر می کنم که یا آنها در انتخابات سهم نخواهند گرفت و یا آنکه تعداد کمی به رایدهی شرکت خواهند کرد. در هردو حالت، انتخابات نه شفاف و نه عادلانه خواهد بود."

اشتراک کنندگان احتمالی انتخابات نیز در مصاحبه با آی دبلیو پی آر نگرانی های مشابه داشتند.

جمشید باشنده ولسوالی چمتال که 20 سال دارد، گفت: "بخاطر نبود امنیت، افراد زیادی قریه های خود را ترک گفته و به مراکز ولسوالی ها رفته اند. پس از انتخابات ریاست جمهوری {اگست 2009} وضعیت امنیتی در بسیاری ولایات و ولسوالی ها خرابتر شده است و اکنون اوضاع بسیار بد است."

جمشید افزود که در ولایت بغلان و بخش هایی از ولایت بلخ، طالبان دستور داده اند که فعالیت تلفون های موبایل بین ساعات 6 شام الی 6 صبح متوقف شود و شبکه های مخابراتی این دساتیر را عملی کرده اند.

او پرسید: "وقتی کمپنی های کلان فرمان طالبان را اطاعت می کنند و خدمات تلفونی شان را متوقف می سازند، پس مردم چگونه به مراکز رایدهی بروند؟"

مقامات تصدیق کردند که مشکلات امنیتی وجود دارد، اما ادعا نمودند که آنان هنوز هم قادرند اوضاع را تحت کنترل در آورند.

امان الله حبیبی مسوول دفتر ولایتی کمسیون مستقل انتخابات در ولایت بلخ گفت که تهدیدات امنیتی مساله بزرگی نیست.

او گفت: "ممکن است تهدیدات جزئی وجود داشته باشند اما اینها مشکلات بزرگ نمی باشند. ما قبلاً فهرستی از مراکز رایدهی را به ادارات امنیتی داده ایم و آنان بزودی برای ما خواهند گفت که قادر به تامین امنیت چی تعداد این مراکز می باشند."

حکومت قبلاً اعلان کرده است که قصد دارد 900 مرکز رایدهی را در سراسر کشور به دلیل نگرانی های امنیتی باز نکند.

افضل حدید، رییس شورای ولایتی بلخ گفت که او باور ندارد مقامات قادر به حفظ نظم شوند.

او گفت: "آنان مکرراً جلسات امنیتی در مرکز و ولایات افغانستان برگزار می کنند، اما وضعیت امنیتی بهبود نمی یابد- حتی این وضعیت خرابتر می شود."

حدید افزود که در برخی ولسوالی های بلخ، هرکسی که از دولت حمایت کند با خطر مواجه است.

او گفت: "مردم در مورد نبود امنیت بسیار شکایت دارند و ما نگرانی های آنان را با ادارات امنیتی شریک می سازیم- اما نتایج روشن نیست."

باشندگان ولایت نسبتاً امن دیگری در شمال غرب افغانستان نیز پیش از انتخابات از وجود مشکلات خبر می دهند.

کاندیدان در منطقه می گویند آنان باید برای جلب حمایت به مناطق روستایی بروند، اما در تعدادی از ولسوالی ها به دلیل تهدیدات و مداخلات قادر به این کار نشده اند.

محمد ابراهیم کشکی، کاندید هرات گفت که او قادر به کمپاین در حوزه اصلی انتخاباتی اش، ولسوالی کشک، نشده است زیرا درانجا طالبان حضور دارند.

او گفت: "طالبان اطلاعیه هایی روی دیوار بسیاری قریه ها نصب کرده... و به مردم هوشدار داده اند که انتخابات کاملاً مردود است و هیچ کس نباید دران اشتراک کند."

دیگران می گویند که مشکلات تنها به ولسوالی های دور افتاده محدود نمی شوند.

محمد حلیم تره کی کاندید انتخابات ولسی جرگه از هرات می گوید که او از همین حالا از سوی شورشیان هدف قرار گرفته است. مهاجمان ناآشنا بمی را در پیش دفتر کمپاین او بتاریخ 9 جولای کارگذاشتند و یک نفر را کشته و دو تن دیگر را زخمی کردند.

او گفت: "فکر می کنم، این عمل کار کسانی بود که مخالف حکومت می باشند. آنان می خواهند ترس ایجاد کنند و کاندیدان را مجبورسازند تا در مورد اشتراک شان در انتخابات تجدید نظر کنند."

و برادر عبدالهادی جمشیدی، کاندید انتخابات پارلمانی از ولایت هرات هفته گذشته زمانی که افراد مسلح بروی گروهی که بخاطر شنیدن سخنرانی کمپاینی گرد آمده بودند، کشته شد.

در ولسوالی هایی چشت شریف، اوبه، شندند، گلران، غوریان و پشتون زرغون افراد مسلح بطور فعال در تلاشند تا مانع اشتراک مردم در انتخابات شوند.

اول الرحمن رودوال، رییس دفتر کمسیون مستقل انتخابات در هرات به آی دبلیو پی آر گفت که نگرانی های شدیدی درباره فعالیت گروه های مسلح در چندین ولسوالی وجود دارد.

او گفت: "ما تمام مناطق تحت نفوذ شورشیان را به ادارات امنیتی یادداشت داده ایم تا مشکلات آن مناطق را حل کنند. آنان وعده داده اند تا برنامه مناسبی را برای تامین امنیت آن مناطق طرح ریزی کنند."

دگروال عبدالرووف احمدی، سخنگوی پولیس زون غرب افغانستان گفت که او از حضور شورشیان آگاه است، اما ادعا کرد که تنها گروه های کوچک در ایجاد ناامنی دخیل اند.

او گفت: "در دیدارهای مختلف، مقامات امنیتی از پلانی برای پاک کاری این مناطق از وجود گروه های مسلح خودسر صحبت کرده اند."

احمدی گفت که نیروهای امنتی قبل از انتخابات عملیاتی را علیه شورشیان براه خواهند انداخت.

اما سمیع الله سلحشور، قوماندان طالبان در ولایت هرات به آی دبلیو پی آر در یک گفتگوی تلفونی گفت که افراد او کنترل خود را در سراسر منطقه گسترش می دهند.

او گفت: "در مناطق تحت کنترل ما، به هیچ صورت انتخابات برگزار نمی شود و هیچ کس قادر به کمپاین نخواهد بود." او افزود هرکسی که در جریان مبارزه انتخاباتی گیر شود، از سوی طالبان توقیف و شدیداً مجازات خواهد شد.

مسعود حسن زاده، گزارشگر و تحلیلگر سیاسی گفت که انتخابات پارلمانی نسبت به انتخابات ریاست جمهوری سال قبل کمتر امن خواهد بود و ادعا کرد که این امر به تقلب وسیع کمک خواهد کرد.

او گفت کسانی که در خشونت ها دست دارند "می خواهند حریفان شان را از طریق تهدید از صحنه بیرون کنند، تا بتوانند از اوضاع در روز انتخابات به نفع خود بهره ببرند."

بهمن بومان و شاپور صابر گزارشگران آی دبلیو پی ار در ولایات بلخ و هرات اند.

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists