شمار داکتران اناث در ساحه کمرنگ است

شمار داکتران اناث در ساحه کمرنگ است

Wednesday, 4 September, 2013

گزارش: حامد احمدزی-افغانستان

ولایت پکتیا یکی از ولایت های جنوب شرق کشور است و از کمبود  داکتران اناث رنج می برد، زیرا زنان حامله فاصله های دور راطی می کنند تا تداوی شوند.

دراین ولایت کمبود داکتران زن یگانه مساله نیست، درعموم کمبودکارمندان صحی، داکتران مسلکی،ادویه بی کیفیت وکمبود مراکز صحی همه مسایل قابل ذکر اند.

بانفوس 3.1 میلیونی، این ولایت سه شفاخانه و حدو 43 مرکز صحی دارد. در این همه، صرف پنج داکتر زن فعالیت دارند. زنان به دل خود ویا بازیر باررفتن عنعنه منطقه، از رفتن نزد داکتران مرد خودداری می کنند.

داکتر نازدانه پکتیاوال، رییسه صحی ولایت پکتیا، آشکارا پذیرفت که باید داکتران بیشتر ازطبقه اناث استخدام شود. او می گوید که کمبود داکتران اناث باعث بلند رفتن رقم مرگ میر مادران و کودکان می شود.  

حاجی مامور یکتن از باشندگان ولسوالی سمکنی می گوید که صرف در ولسوالی شان یک داکتر مرد حضور دارد تا تمام ولسوالی را پوشش صحی دهد. زمانیکه زنان مریض شوند آنها مجبور اند که به مرکز، شهر گردیز، آنها را ببرند، زیرا در آنجا سه داکتر زن فعالیت دارد و یا اینکه مردم منطقه مریض های شانرا به آنطرف مرز در پاکستان به منظور تداوی میبرند.

باشندگان دیگر مناطق نیز می گویند که عین وضعیت در ساحات شان موجود است و درعین حال، اگر فاصله های زیاد راطی کنند سرک های خامه انتقال مریض ها، بخصوص زنان حامله را خطرناکتر می سازد.

داکتر نعیم احمدزی،معاون انجمن داکتران در شهر گردیز خاطرنشان کرد که حتی داکتران مرد هم در اثر مشکلات امنیتی و یا ضعف امکانات در مراکز صحی به ساحات معینی نمی روند.

حامد احمدزی، یکتن از خبرنگاران آموزش دیده ای آی دبلیو پی آر در پکتیا است.

Afghanistan
Frontline Updates
Support local journalists