شفافیت شعار میان خالی در سیاست افغانستان

برای احیای اعتماد مردم و تقویت دولت، بسیار نیاز است تا در راستای تامین شفافیت تلاش صورت گیرد

شفافیت شعار میان خالی در سیاست افغانستان

برای احیای اعتماد مردم و تقویت دولت، بسیار نیاز است تا در راستای تامین شفافیت تلاش صورت گیرد

گزارشی از غلام نبی شفق

مقامات محلی در ولایت شرقی کنر هشدار می دهند که حکومت باید فساد را از بین ببرد تا اعتماد بیشتر مردم را نسبت به روند دمکراتیک احیا نماید.

آی دبلیو پی آر اولین مناظره اش را در اسدآباد، مرکز ولایت کنر بتاریخ 27 اکتوبر بعنوان بخشی از پروژه ی مصالحه افغانستان برگزار نمود و اشتراک کنندگان اظهار داشتند که نسبت به سیستم کنونی اعتماد کمی دارند.

نسیمه شفق سادات رییس امور زنان ولایت کنر گفت که شفافیت نه تنها اساس حکومت داری خوب، انکشاف و رفاه اجتماعی است، بلکه برای بوجود آورد ارتباط مبتنی بر اعتماد میان حکومت و مردم یک امر بنیادی می باشد. او گفت که در 13 سال گذشته حکومت نتوانست این کار را انجام دهد.

سادات گفت: "شفافیت در سیستم افغانستان یک شعار نمادین است. مقامات با افتخار در موردش صحبت می کنند، اما شفافیت به معنای واقعی کلمه در افغانستان وجود ندارد. مردم نمی دانند شفافیت چیست."

او در ادامه گفت که این مساله دولت را شدیداً تضعیف کرده و تاکید کرد که شفافیت "می تواند نقش مثبت در حکومت داری خوب، تطبیق قانون و تامین صلح بازی کند."

شاه ولی سالارزی رییس اتحادیه کارگران کنر نیز این گفته ها را تایید کرد.

او گفت: "سیستمی که بعد از کنفرانس بن {که در سال 2001 برای توافق برسر یک حکومت انتقالی تدویر گردیده بود} ایجاد گردید فقط نام دمکراتیک دارد. ارزش های یک سیستم دمکراتیک تنها به سطح شعار باقی مانده است. اینها وجود حقیقی ندارند."

او گفت افغانستان بیش از سه دهه درگیر جنگ بود. حکومت داری خوب، حاکمیت قانون و صلح بیش از هرچیز دیگر نیاز است، اما تنها با از بین بردن فساد و تامین شفافیت می توان به آنها دست یافت.

نظام الدین ملیار، رییس دارالانشای شورای عالی صلح کنر افزود که حکومت داری خوب برای صلح مانند غذا برای بقای انسان ضروری می باشد.

او افزود: "فکر نمی کنم که ارتباط میان جامعه و حکومت را در نبود شفافیت بازسازی کرد."

غلام نبی شفق محصل پوهنتون کنر و گزارشیست که از سوی آی دبلیو پی آر تربیت شده است.

 

 

 

 

 

 

Frontline Updates
Support local journalists