سیستم رسیدگی به شکایات انتخاباتی «هنوز جوان» است: موضوع مناظره­های جوانان افغان

سیستم رسیدگی به شکایات انتخاباتی «هنوز جوان» است: موضوع مناظره­های جوانان افغان

محمدعارف انوری

یک استاد پوهنتون خطاب به محصلان حاضر در مناظره­ی  که با حمایت انستیوت گزارشدهی صلح و جنگ افغانستان در مزارشریف برگزارشده بود، گفت که ایجاد سیستم­های انتخاباتی درافغانستان نیازمند به زمان می­باشد و رای­دهندگان باید تحمل داشته باشند.

سید مصطفی حبیبی گفت که نهادهای چون کمیسیون مستقل انتخابات هنوز دوران کودکی­ شان را می­گذارنند و ممکن است که مشکلاتی را در انتخابات ریاست جمهوری و شورای ولایتی (5 ماه اپریل) تجربه خواهدکرد. 

حبیبی برگزاری انتخابات درافغانستان را با مراقبت از یک «طفل خوردسال» مقایسه کرد. وی گفت که بناچار هر دموکراسی نوبنیاد نیازمند مراقبت محتاطانه دارد. او اضافه کرد که انکشاف آشکار جهت به میان آمدن حکومت پاسخگو و باز به میان آمده است. 

وی به شاگردان گفت:« انتخابات درافغانستان یک مساله جدید است. انتخابات مانند طفل یک پدیده جوان و جدیدی می­باشد. ایجاد یک سیستم دموکراتیک نیازمند به زمان است؛ و اما، ما باید به تلاشهای خود ادامه بدهیم.»

وی افزود:«ما باید نوعی همگرایی را درجامعه به میان آوریم. طوریکه که دین را دریک دست داشته و درعین زمان از فرصت­ها و تکنالوژی­های موجود برای ارتقای بهبود اجتماعی و توسعه نیز کاربگیریم. جای تعجبی هم ندارد که این راه با مشکلاتی همراه است.»

قراراست کمیسیون رسیدگی به تخلفات انتخاباتی- که درسال 2009 ایجاد شده- به قضایای تخلفات ادعاشده درجریان انتخابات ریاست جمهوری و شورای ولایتی رسیدگی خواهد کرد. حدود صلاحیت این کمیسیون شامل تمام مسوولیت­های رسیدگی به اتهامات ارتشاء، تحریک به تخلف، تقلب درثبت نام و تهدید به اعمال خشونت برعلیه کارمندان انتخابات می گردد. این نهاد می تواند جریمه­ها را تعیین کرده، امر به شمارش دوباره برگه­های رای داده و هم چنان شکایات مرتبط به صلاحیت کاندیداها را حل و فصل کند.

عبدالوکیل هوتک یکی از سخنگویان این کمیسیون گفت که باوجود تجربه اندک این کمیسیون، هیچ کسی نباید به شفافیت و استقلال این کمیسیون شک داشته باشد. وی گفت که اگرهرکدام از کارمندان کمیسیون از قانون تخلف کرده باشند، به سارنوالی معرفی خواهد شد.

وی گفت:«سارنوالی می تواند اجرات کمیسیون را بررسی و نظارت کند و اگر تخطی از قانون صورت گرفته بود آنها می توانند به آن رسیدگی کنند.»

رقیه محمدی سخنگوی موسسه انتخابات آزاد و شفاف افغانستان هم چنان دراین جلسه مناظره شرکت کرده بود.

وی خطاب به اشتراک کنندگان گفت که نهاد وی توانسته­است درماه­های اخیر به دستاوردهای زیادی نایل آید؛ ازجمله برگزاری سیمنارها و ورکشاب­ها برای زنان کاندیدای انتخابات شورای ولایتی.

محمدی گفت که موسسه انتخابات آزاد و شفاف افغانستان تلاش خواهد کرد تا «پروسه­های دموکراتیک از طریق اشتراک مردم و حکومتداری خوب به صورت شفاف تطبیق گردد.» 
 

محمدعارف انوری یکی از شاگردان پوهنحی ژورنالیزم پوهنتون بلخ و یکی از آموزندگان خبرنگاری در انستیوت گزارشدهی صلح و جنگ می باشد.

این گزارش به عنوان بخشی از برنامه ذهنیت روشن : بیان و تشویق جوانان، به خصوص محصلان پوهنتون­های افغانستان برای  سهم گیری در انتخاباتاست. این پروژه از طرف موسسه گزارشدهی صلح و جنگ افغانستان تطبیق شده و با حمایت  سفارت آمریکا در کابل تمویل می شود.

 

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists