رهبران جدید باید ارتکاب اشتباه را توقف دهند: موضوع مناظره­های جوانان افغان

رهبران جدید باید ارتکاب اشتباه را توقف دهند: موضوع مناظره­های جوانان افغان

محمدعارف انوری

شاگردان حاضردرمناظره­ی که با حمایت انستیوت گزارشدهی صلح و جنگ افغانستان برگزارشده بود گفتند که جانشین حامدکرزی باید مشکلات درازمدت تولید موادمخدر، ناامنی و فساداداری رسیدگی کند.

این مناظره به تاریخ 9 جنوری درحضور بیشتر از صد تن ازشاگردان پوهنتون بلخ در مزارشریف تدویریافته بود. این شاگردان می گفتند که بیشتر از سه دهه خشونت رنج های ناگفته­ی را برمردم تحمیل کرده و انتخابات ماه اپریل بهترین فرصت برای تغییر هست.

سیدعبدالحمید صفوت یکی ازاستادان فاکولته ژورنالیزم موافق بود که رای دهندگان توقع دارند تا اداره جدید به این مشکلات پیشرو رسیدگی کند و وزیران نیز به صورت علنی درمورد اشتباهات قانونی اعتراض کنند.

وی گفت که جامعه مدنی نسبت به زمان انتخابات قبلی خیلی قویتر و موثرتر است و به همین خاطر جامعه مدنی بهترین نهادهای استند که درمورد فساداداری روشنایی انداخته و هم چنان نهادهای سیاسی را وادار به پاسخگویی کنند.

صفوت گفت:«تاکنون مسایل موادمخدر، فساد اداری و موضوعات قومی درمیان نهادهای جامعه مدنی و نهادهای حکومتی وجود دارد. ما به این خاطرکه تعدادی از افراد و گروپ­ها از دموکراسی و مذهب جهت فریب دادن ما استفاده کرده اند، رنج زیادی کشیده ایم. اکنون افغانستان توقع اداره جدیدی را دارد تا این اشتباهات را متوقف سازد.»

یادالله طاهری، یکی ازشاگردان به مناظره کنندگان گفت که رای دهندگان می خواهند تا تامین امنیت مراکز رای دهی در صدراولویت­ها قرارداشته باشد. وی ادعا کرد که یکی از سخنگویان کمیسیون مستقل انتخابات گفته­است که صندوق­های رای را به ولسوالی­های بسیارناامن نخواهند فرستاد.

وی گفت:« امنیت مهمترین نگرانی مردم است. مطابق به تحقیقات حدود 250 تا 300 مرکز رای دهی امنیت نسبی ندارند.» وی گفت که یک سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات دریکی از مصاحبه­ها گفته است که صندوق های رای به مناطقی که دارای امنیت خوبی نیستند فرستاده نمی­شود. به این صورت تعداد زیادی ازهموطنان ما شانس رای دهی نمی یابند. آیا شما فکر نمی کنید که این مساله شفافیت انتخابات را زیرسوال ببرد؟»

اجمل احدی معاون کمیسیون مستقل انتخابات در بلخ موافق بود که پروسه­های کاری انتخابات متاثیر از کارهای گروپ­های شورشگران است، اما، وی گفت که تنها راه برای جلوگیری ازخشونت و فساد اداری اشتراک بیشتری ازافراد درانتخابات می باشد.

احدی گفت:«کمیسیون مستقل انتخابات مردم را به شرکت درانتخابات تشویق می کنند. هرکس نقشی برای اشتراک در انتخابات دارد که باید آن را اجرا کند.»

محمدعارف انوری یکی از شاگردان فاکولته ژورنالیزم بلخ بوده و هم چنان خبرنگاری را در انستیوت گزارشدهی صلح و جنگ آموخته است.

این گزارش به عنوان بخشی از برنامه ذهنیت روشن : بیان و تشویق جوانان، به خصوص محصلان پوهنتون­های افغانستان برای  سهم گیری در انتخاباتاست. این پروژه از طرف موسسه گزارشدهی صلح و جنگ افغانستان تطبیق شده و با حمایت  سفارت آمریکا در کابل تمویل می شود.

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists