رای دادن برای آینده کشور، ارزشمند است

انستیتوت گزارشدهی جنگ وصلح افغانستان پروژه¬ای را روی دست دارد که طی آن جوانان واجدشرایط رای را تشویق به تفکر درمورد موضوعات مرتبط به انتخابات حساس سال آینده می کند

رای دادن برای آینده کشور، ارزشمند است

انستیتوت گزارشدهی جنگ وصلح افغانستان پروژه¬ای را روی دست دارد که طی آن جوانان واجدشرایط رای را تشویق به تفکر درمورد موضوعات مرتبط به انتخابات حساس سال آینده می کند

Voting in Balkh province, 2009. (Photo: IWPR)
Voting in Balkh province, 2009. (Photo: IWPR)

گزارشي از انستيتوت گزارش دهي جنگ و صلح – افغانستان

انستیتوت گزارشدهی جنگوصلح، پیشاپیش انتخابات با تازه ترین واجدان شرایط رای کار می کنند تا آنها را تشویق به اشتراک در انتخابات و تبارز اراده شان کنند.

همزمانی که کرزی آماده گی سپردن ریاست جمهوری به رییس جمهور آینده را می گیرد، هنوزخیلی زود است تا مشخص شود که چه کسی رییس جمهور آینده خواهد بود. اکثریت کاندیدان ازجمله اشخاص سرشناس اند و عده­ای از آنها درمجموعه ازخشونت های افغانستان دست داشته اند.

این نکته و به اثراین موضوع که انتخابات قبلی منصفانه نبوده است، یک کمپاین از طرف شورشیان به راه انداخته شده تا واجدان شرایط رای دهی را به بایکوت کردن انتخاب تشویق نموده و عده­ای زیادی را از اشتراک در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی که همزمان با ریاست جمهوری برگزار می شود، باز دارد.

انستیتوت گزارشدهی جنگ وصلح افغانستان از اگست 2013 بدینسو همراه با جوانان (18 تا 28 سال که اکثر شان را محصلان تشکیل می دهند) کار کرده است تا به آنها تصویر درستی از پروسه های انتخاباتی و اهمیت رای دهی ارایه کند. نام این پروژه برنامه ذهنیت روشن : بیان و تشویق جوانان، بخصوص محصلان پوهنتون های افغانستان برای سهمگیری در انتخابات استکه از طرف سفارت امریکا در کابل تمویل مالی می گردد.

نور رحمن رحمانی، رئیس انستیتوت گزارشدهی جنگ وصلح افغانستان، دراین ارتباط گفت:«هدف بزرگ پروژه این است تا مشارکت فعال درانتخابات پیشروی ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی را از طریق جوانان افغانستان ارتقاء بخشد.»  

وی گفت، به عنوان قدم آغازین این برنامه «ما برای بیشتر از 100 تن ازمحصلان ،برخی از کارگاه های تعلیمی ژورنالیزم و مهارت های اساسی خبرنگاری را در ولایات دایرنمودیم. ما 30 تن از محصلان را از 10 پوهنتون دولتی استخدام کرده ایم. آنان ما را در تنظیم مباحثات داخل پوهنتون ها و مناظرات و هم چنان مباحثات گروهی (Forum) میان پوهنتون ها کمک می کنند.

برای محصلان فاکولته های مختلف شیوه تولید برنامه رادیویی و مواد چاپی تعلیم داده شده است تا  این راه ها به درک بهتری از پروسه های انتخاباتی و حاکمیت دموکراتیک بینجامد.» 

در مرحله بعدی، استادان مشخص از پوهنتون ها در یک سلسله جلسات شرکت کرده و روی موضوعات کلیدی سیاسی و انتخاباتی سخنرانی می کنند. هدف ازاین سخنرانی ها آن است تا با بلندبردن آگاهی مردم درمورد پروپاگندای تندروگرایان سوء تفاهم­های مرتبط به انتخابات از بین رفته و به این صورت جوانان تشویق شوند که خود برای خود فکر کرده، در انتخابات شرکت نموده و مانند کارمندان و ناظران انتخاباتی درامورانتخابات شرکت کنند. 

انتظار می رود که درحدود 2000 تن ازشاگردان دراین جلسات طی فعالیت های مختلف این برنامه شرکت ورزند و برخی ازآنها درخصوص ارایه معلومات و مشاوره تربیه گردد تا معلومات دریافتی­ شان را به دیگران نیز انتقال دهند.

عبدالرقیب نوری، شاگرد 21 ساله پوهنتون پکتیا گفت:«من کارت رای دهی نداشتم تا به انتخابات شرکت بتوانتم. بعد از اشتراک دراین کارگاه تعلیمی، من یک کارت رای دهی گرفته­ام. هیچ کدام ازهم­صنفان من کارت رای دهی ندارند. من هم قبل از اشتراک دراین کارگاه مایل به گرفتن کارت نبودم.»

این گزارش به عنوان بخشی از برنامه ذهنیت روشن : بیان و تشویق جوانان، بخصوص محصلان پوهنتون های افغانستان برای  سهمگیری در انتخاباتاست. این پروژه با حمایت  سفارت آمریکا در کابل تمویل می شود.

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists