راى دهندگاه ولايت خوست به علت تقلب و تخلف در روز انتخابات سخت نااميد شده اند

برخى راى دهند گان ميپرسند اگر قرار بود که صندوق ها راى دهي به وسيله زورمندان پر شود پس چرا مردم به پاى صندوق هاى راى خواسته شدند و دشمنى طالبان به گردن انها انداخته شد

راى دهندگاه ولايت خوست به علت تقلب و تخلف در روز انتخابات سخت نااميد شده اند

برخى راى دهند گان ميپرسند اگر قرار بود که صندوق ها راى دهي به وسيله زورمندان پر شود پس چرا مردم به پاى صندوق هاى راى خواسته شدند و دشمنى طالبان به گردن انها انداخته شد

Saturday, 19 April, 2014

احمد شاه گزارشگر تحت اموزش اى دبليو پى ار درولايت خوست

در ولایت خوست اتهامات جدی درمورد استفاده­ی سوء نمایندگان نامزدان انتخابات مطرح شده است. تخطی­های عمدی انتخاباتی این ولایت شامل پرکردن صندوق­ها، تهدید از طرف مقام­ها و یک مورد اختظاف ناظرانتخاباتی و لت کوب وی می­شود.

باشندگان این ولایت کوهستانی نزدیک به مرز پاکستان می­گویند آنها با مخاطره انداختن زندگی­شان درانتخابات ریاست جمهوری و شورای هاى  ولایتی اشتراک کردند ، اگر به اتهامات تقلب و تخلف انتخابات این دوره به درستی رسیدگی نشود، درصورت برگزارشدن دور دوم انتخابات به پاى صندوق هاى راى نخواهند رفت   

تاکنون این گونه به نظر می­رسد که دو نامزد پیشتاز دوره کنونی، اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله، نامزدان دوره دومی خواهند بود. مطابق به نتایج اعلان شده هرکدام از این دو  در حوزه شرقی کشور 40 درصد آراء را از آن خود کرده­اند. 

رسانه­های خوست گزارش دادند که در روز انتخابات حامیان یکی از نامزدان دیگر (زلمی رسول) صندوق­های رای را باز کرده و آنها را با اوراق قبلاً نشانی شده پر کرده­اند.

محمد نبی کوچی یک ناظر انتخابات و شاهد این حادثه گفت که عضوی تیم مبارزات انتخاباتی زلمى رسول  (عارف الله پشتون) همراه با مردان مسلح به مرکز رای دهی آمد.

کوچی گفت:« آنها در اول، تعدادی ازناظرين و مسولين کميسيون انتخابات را  تهدید کرند. سپس با باز کردن{پنج} صندوق و بیرون کردن رای اشرف غنی، اوراق نشانی شده به نفع زلمی رسول را در صندوق جابجا کردند.»

همایون همایون مسول انتخاباتی اشرف غنی در خوست گفت که وی خود شاهد این رخداد بوده است. 

وی گفت: «با رسیدن در مرکز رای­دهی دیدم که اوراق رای­های داده شده برای اشرف غنی از صندوق­ها بیرون ریخته شده و به جاى ان  اوراق راى  زلمی رسول را در صندوق ها  می­اندازند.»

عارف پشتون این اتهامات را به صراحت  رد کرده و گفت که هیچگاهی موقعیت خود را با این کارهای غیرمدنی پایین نمی­آورد.

به عکس وی ادعا کرد که نامزد مورد حمایت وی قربانی پر شدن صندوق­ها است.

وی گفت: «به من تلفن شد که رای­های زلمی رسول از صندوق­ها بیرون ریخته­شده و رای­های سایر کاندیدان به جای آن ریخته شده­است. زمانی­که در مرکز رای دهی رسیدم، صندوق­ها باز شده بودند و اوراق رای­دهی هم بیرون ریخته شده بود . نمی­دانم که حمایت کنندگان کدام نامزد دست به این کار زده بودند.»

از طرفی باآنکه مقام­ها ادعاهای پرشدن صندوق­های رای را جدی  می­گیرند، اما هنوز در این قضیه متهم معلوم نشده­است.

مبارز محمد ځدران سخنگوی والی خوست گفت که در این ارتباط یک ناظر انتخاباتی و یک محافظ امنیتی این مرکز رای­دهی دستگیر شده و دوسیه زیر تحقیق است.

چند روز بعد انتخابات یکی از کارمندان کمیسیون مستقل انتخاباتی به نام گل لمرنیازی توسط مردان مسلح ربوده شده و لت و کوب شد. نیازی بعد از فرار از چنگ اختطاف­گران طی کنفرانس مطبوعاتی این رخداد را به تیم مبارزات انتخاباتی زلمی رسول مرتبط دانست.»

وی گفت که در روز انتخابات وی یکی از نمایندگان زلمی رسول را که اسناد نظآرت  نداشت از مرکز رای­دهی با زور بیرون کرده است. به گفته وی اختطاف کنندگان از وی درمورد این قضیه و هم­چنان یک پست فیسبوکی که در آن نیازی ادعا کرده بود که کمال ناصر اصولی یکی دیگر از اعضای تیم مبارزه انتخاباتی زلمی رسول و نماینده پارلمان می­خواسته است وی را در تیم خود ببرد، پرسید.

نیازی در کنفرانس مطبوعاتی گفت: «بنابرین به تمام نیروهای امنیتی و نهادهای مدنی اعلام می­کنم که من و خانواده­ام امنیت نداریم. اختطاف کنندگان من باید به صورت شدید مجازات شوند.»

اصولی درجواب این اتهامات گفت که خود و هیچکدام از افراد مرتبط به تیم مبارزات انتخاباتی زلمی رسول کسی را تهدید نکرده و دست به خشونت نزده­اند. وی هردوی این عمل را محکوم کرد.

وی ادعا کرد که این ادعاها به هدف تخریب شخصیت وی صورت گرفته­است.

او گفت: «من خودم در مقابل شبکه­های جرایم جنایی درخوست کار می­کنم. من به هیچ عنوان دراین رخداد دست نداشته­ام.»

مقام­ها می­گویند که به این سه رخداد- پرشدن صندوق­ها در یکی از مراکز رای­دهی،‌ حمله بر نیازی و ادعاهای یک ولسوال مبنی بر تهدید شدن از طرف حمایت کنندگان یکی از کاندیدان-  به صورت جداگانه رسیدگی خواهد شد.

فیض اله غیرت رییس پولیس این ولایت در این ارتباط گفت:« ما افرادی را در رابطه با شکسته شدن صندوق­های رای دستگیر کرده­ایم. این صندوق ها قرنطین شده اند.»

غیرت گفت که دو قضیه دیگر زیر تحقیق است.

فهیم نعیمی سخنگوی موسسه انتخابات آزاد و شفاف افغانستان با تاکید به مقام­ها گفت که به این اتهامات عاجل رسیدگی کنند. وی در جریان صحبت­هایش به صورت مشخص از کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی نام برد.

وی گفت:« اگر به این شکایات رسیدگی نشود، مشروعیت این کمیسیون­ها با سوال مواجه می­شود. و –اگر خدای ناخواسته- انتخابات به دور دوم کشانده شود و تخطی کننندگان بدون مجازات باقی مانده باشد، این مساله روی میزان اشتراک مردم اثر منفی خواهد گذاشت.»

اکثریت رای دهندگانی مصاحبه کننده با انسیتوت گزارشدهی جنگ وصلح دراین ارتباط گفت که اگر مانند گذشته افراد قدرتمند و زورگوبخشیده شوند، تمام پروسه انتخابات معنی­اش را ازدست می­دهد..

مالی خان یعقوبی یکی ازباشندگان ولسوالی صبری خوست گفت:« ولسوالی ما خیلی ناامن است. طالبان شب­نامه پخش کردند و تهدید کردند که اگر کسی رای بدهد، کشته خواهد شد. باآنهم، ما رای دادیم. اکنون خاينين در انتخابات خيانت ميکنند ، آنها افغانستان را به سوی بی­ثباتی می کشاند.»

وی افزود:« در دور اول کشته نشدیم مگر بصورت قطع دولت ما را در دور دوم به کشتن می دهد.»

سایر افراد مانند زاهد شاه انگار باشنده شهر خوست با این مساله موافق بود که انتخابات برای برخی از رای دهندگان و نیروهای امنیتی خطرات زیادی داشت، اما اینکه مردان زورمند بیایند و مشروعیت برگه های رای دهی را زیر پا کنند از همه کرده نگران کننده است.  

فاروق جان منگل نماینده موسسه میدوتیک درخوست می گوید:« اگرشرایط به این وضع ادامه یابد حتی افراد تحصیلکرده نیز در دوردوم انتخابات رای نداده و مردم را تنها خواهند گذاشت. مردم اعتماد خود نسبت به انتخابات از دست خواهند داد.»

مقام­های کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که انها این سه قضیه را به عنوان قضایای ویژه درج کرده و هم چنان صدها شکایات دیگر روی دست دارند که به صورت جدی درمورد آنها  تحقیق خواهند کرد.

(برای معلومات بیشتردرمورد گزارش نگرانی­های دیگردر  مورد تقلب اینجا کلک کنیدElection Fraud Alleged in Khost

جاوید وفا رییس دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات درخوست گفت:«مردم درهرکشور و منطقه قانون را می­شکنند، مگر قانون­شکنان باید مجازات شوند.»

وی باتاکید ازمردم خواست تا نترسند و – اگر انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشانده شد- مانند قبلی به صورت گسترده درانتخابات شرکت کنند. 

وی افزود: « ما درمورد محافظت از رای مردم خیلی جدی استیم. ما به رای مردم احترام می گذاریم.»

احمدشاه یکی از خبرنگاران در خوست می باشد که خبرنگاری را در انسیتوت گزارشدهی جنگ وصلح آموخته است.

Pakistan, Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists