دعوا در مورد ملکیت یک محل مورد استفاده ناتو

مسوولان می گویند به دلیل موقعیت فوق العاده این زمین، مردان محل دعوای ملکیت آن را مطرح کرده اند.

دعوا در مورد ملکیت یک محل مورد استفاده ناتو

مسوولان می گویند به دلیل موقعیت فوق العاده این زمین، مردان محل دعوای ملکیت آن را مطرح کرده اند.

NATO facility in Abchakan (Photo: Abdul Maqsud Azizi)
NATO facility in Abchakan (Photo: Abdul Maqsud Azizi)

 مسوولان در ولایت لوگر، واقع در 60 کیلومتری جنوب کابل پایتخت کشور می گویند که آنان شواهدی در دسترس دارند که نشان می دهد مدعیان مالکیت زمینی که فعلاً توسط نیروهای ناتو استفاده می شود، هیچ حق قانونی بر این زمین ندارند.

یک والی اسبق نیز به آی دبلیو پی آر گفت که در سال 2009، شش نفر افراد محل از نیروهای بین المللی پول دریافت کردند و بخشی ازین پول ها به دست طالبان افتاده بود.

تیم بازسازی ولایتی متشکل از نیروهای نظامی و ملکی مستقر در منطقه، در دشتی موسوم به آبچکان، واقع جنوب شهر پل علم، مرکز لوگر، یک پایگاه دارند.

نیروهای بین المللی دران محل یک میدان هوایی و تعدادی ساختمان و سرک اعمار نموده اند.

مسوولان محل می گویند که شش تن افراد محل وقتی متوجه شدند این زمین که دارای 53 کیلومتر مربع مساحت است، مورد علاقه پی آر تی می باشد، دعوای ملکیت آن را مطرح کردند. طبق اظهارات عتیق الله لودین والی سابق لوگر، در سال 2009این شش نفر مبلغ 2.6 میلیون دالر دریافت کرده بودند.

آی دبلیو پی آر می داند که ازان به بعد پول دیگری پرداخته نشده است.

لودین می گوید یک پنجم آن پول به طالبان که دران ولایت حضور پر رنگ دارند، داده شده بود. (گزارش حاکمیت محکمه طالبان در ولایت لوگررا بخوانید).

لودین گفت: "در سال 2009، اداره امنیت ملی لوگر برایم گزارش داد پس ازانکه آن شش تن 2.6 میلیون دالر را بعنوان کرایه سال اول از امریکایی ها گرفتند، مبلغ 500 هزار دالر به طالبان تادیه نمودند."

یک سخنگوی نیروهای ناتو در لوگر که نخواست نامش در گزارش ذکر گردد، به آی دبلیو پی آر گفت که آنان فعلاً نمی توانند روی این موضوع ابراز نظر کنند، زیرا هنوز نسبت به ملکیت زمین مورد دعوا به نتیجه نرسیده اند، و نمی دانند که آیا زمین ملکیت دولت است یا باشندگان محل.

رهبری پی آر تی لوگر بدست نیروهای چکی می باشد، نه نیروهای ایالات متحده.

در ماه اپریل 2010، عبدالحکیم سلیمان خیل، رییس شورای ولایتی به آقای لودین والی آن ولایت نوشته بود که "دفتر والی باید فوراً کسانی را که دشت آبچکان را غصب کرده اند، دستگیر نماید، و پولی که از سوی آن شش تن از امریکایی ها گرفته شده است ضبط و به خزانه دولت تسلیم گردد."

گزارشگر آی دبلیو پی آر یک ماه تمام کوشید تا با اول خان، یکی ازان شش نفر و کلان قومی منطقه آبچکان مصاحبه کند، و در نهایت موفق شد چند سوالی را درباره پول یاد شده بپرسد.

اول خان تایید کرد که او مبلغ 2.6 میلیون دالر کرایه سال اول زمین را دریافت کرده بود ولی نگفت که با آن پول چه کرده است.

او گفت: "اگر من پول را گرفته ام، کرایه ملکیت ام بوده است." او به گزارشگر گفت که "ازینجا گم شو. من می دانم که چی می کنم، و پروای کسی دیگر را ندارم."

محمد همایون عمر رییس زراعت لوگر به آی دبلیو پی آر گفت که در مالکیت دولت بر زمین آبچکان شکی نیست، و او می داند کسانی تلاش کرده اند این زمین را تصاحب نمایند.

زمین های دولتی توسط اداره ای که در چوکات وزارت زراعت افغانستان فعالیت دارد، ثبت می گردد.

لودین گفت اسناد ملکیتی که این شش نفر در اختیار دارند بی اعتبار بوده و مورد تایید او قرار ندارد. او گفت آن اسناد به زمانی قبل از ماموریت او، زمانی که عبدالله وردک والی بوده است، بر می گردد.

او گفت: "من با مردم آبچکان روی این مساله معامله ای نکرده ام. هرچه شده در زمان عبدالله وردک شده، و من کاملاً از آن بی اطلاعم."

وردک در سال 2008 در انفجار بم کنار جاده کشته شد.

نسبت به نقش خود والی درین مساله سوالاتی مطرح شده است.وقتی در سال 2009 به او اطلاع داده شده بود که زمین مذکور از سوی افراد محل بطور غیر قانونی به کرایه داده شده، و اسناد مالکیت دولت بران زمین ها نیز برایش نشان داده شده بود، والی چهار تن از آن شش نفر را دستگیر کرده بود.

چند روز بعد او دستور رهایی آنان را صادر کرده بود. پولیس محل در گفتگو با آی دبلیو پی آر تصدیق کرده است که آن افراد به دستور لودین دستگیر شده بودند.

زمانی که آی دبلیو پی آر از آقای لودین پرسید که چرا این کار را انجام داده بود، او اظهار داشت که دستور اصلاً از سوی سارنوالی صادر شده نه از سوی او. آقای لودین درمورد نسخه ای از فرمان رهایی یکی از افراد که امضای والی را داشت ابراز داشت، "من فقط وظیفه ام را اجرا کرده ام."

سید رحیم رییس عدلیه ولایت لوگر که دران زمان نیز درین پست بود، می گوید تقصیر اصلی رهایی آن افراد کاملاً به گردن لودین است.

اما لودین تاکید دارد که کار نادرستی انجام نداده و ادعاهایی که علیه او می شود بخشی از یک توطئه است.

او گفت: "من از کسی رشوه نگرفته ام. فقط قانون را اجرا کرده ام."

حدود 200 خانواده در منطقه آبچکان زندگی می کنند، عده ای از آنان از پول کرایه سال 2009 سهم خود را گرفته اند.

لطف الله، دهقانی که 36 سال سن دارد، به آی دبلیو پی آر گفت که او چهار سال قبل 18000 دالر پول گرفته بود، و اظهار داشت من این پول را گرفته ام "چون این سهم من بود." دیگران پول کمتر گرفته بودند- چیزی در حدودی 5000 الی 7000 دالر-.

لطف الله گفت که او هرگز در زندگی اش آنقدر پول را ندیده بود، اما به گفته او متاسفانه این پول بادآورده دیگر تکرار نشده است.

آی دبلیو پی آر، به محمد اقبال عزیزی والی جدید لوگر که در اواخر ماه نوامبر 2012 به این پست مقرر شده است، نیز مراجعه نمود، اما او اظهار داشت که برای ابراز نظر درمورد مسایل جنجالی مربوط به والیان سابق آمادگی ندارد.

عبدالمقصود عزیزی گزارشگر افغانی است که از سوی آی دبلیو پی آر تربیه شده است.

Afghanistan
Rule of law
Frontline Updates
Support local journalists