خوش­بینی درباره انتخابات: موضوع مناظره جوانان افغان

خوش­بینی درباره انتخابات: موضوع مناظره جوانان افغان

مژده ژرف یوسفزی

یک فعال جامعه مدنی درمناظره­ی که با حمایت انستیوت گزارشدهی صلح وجنگ افغانستان برگزارشده بود گفت که به صورت عموم مردم درمورد انتخابات آمدنی خوش­بین استند.

محمدنعیم رحیمی رییس نهاد مشوره دهی مجما درجلسه­ی که با اشتراک شاگردان پوهنتون کندز به تاریخ 5 دسامبر برگزارشده بود گفت که مردم خسته ازجنگ افغانستان فهمیده­اند که به چی اندازه انتخابات ماه اپریل درایجاد آینده بهترحیاتی است.

وی گفت:« ما{درمورد این انتخابات} خوش­بین استیم. زیرا که مردم افغانستان طی 12 سال گذشته از تجارب شان آموخته­اند. به نظر من بزرگترین مشکل ما درانتخاباتٰ­ مشکل امنیتی می­باشد. ما می توانیم این بار یک انتخابات سالم و خوبی داشته باشیم.»

رحیمی گفت که نهادهای جامعه مدنی نقش حیاتی را برای موفقیت این انتخابات به عهده داشته و باید آن را اجرا کنند. وی روی نهادهای جامعه مدنی تاکید کرده و گفت که همراه با کمیسیون مستقل انتخابات برای نظارت درروزانتخابات جهت جلوگیری از تقلب کارکنند.

وی گفت:«تا زمانی که تمام اقشارجامعه دراین انتخابات شرکت نکند، مشروعیت آن انتخابات از میان می رود. ما نمی توانیم ادعا کنیم که درانتخاباتی که عده قلیلی شرکت کرده باشند، آن انتخابات، دموکراتیک است.»

«نهادهای جامعه مدنی باید وظیفه شان را انجام داده و همراه با بخشهای دولتی مانند بخش مقننه، اجراییه و قضایی کارکنند. آنها باید کمک کنند تا انتخابات مشروعیت بیشتری کسب کند.»

دراین مناظره مولوی اشرف توحیدیار، حمیدالله بلوچ معاون رییس کمیسیون مستقل انتخابات در کندز و غلامحسین قربانی سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان هم حضورداشتند.

مژده ژرف یوسفزی یکی از شاگردان پوهنتون کندز بوده و خبرنگاری را در انستیوت گزارشدهی صلح و جنگ آموخته است.

این گزارش به عنوان بخشی از برنامه ذهنیت روشن : بیان و تشویق جوانان، به خصوص محصلان پوهنتون­های افغانستان برای  سهم گیری در انتخاباتاست. این پروژه از طرف موسسه گزارشدهی صلح و جنگ افغانستان تطبیق شده و با حمایت  سفارت آمریکا در کابل تمویل می شود.

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists