حکومت جدید باید خدمات ارایه کند: موضوع مناظره­های جوانان افغان

حکومت جدید باید خدمات ارایه کند: موضوع مناظره­های جوانان افغان

رحیم گل نایل

مطابق به گفته­های سیاستمداران در ولایت خوست امیدها به صلح و آبادی افغانستان وابسته به ایجاد حکومت شایسته­سالاری است تا به حکومت خویشخواری.

سیدکریم خان خاکسار، رییس شورای ولایتی درمناظره­ی که با اشتراک شاگردان پوهنتون خوست برگزارشده بود گفت که آینده توسعه کشورمرتبط به این است که جانشین کرزی قادربه تشکیل کابینه­ای شود که اعضای آن کابینه واقعاً مهارت کاری داشته باشد.

خاکسار درمناظره­ای که با حمایت انستیوت گزارشدهی صلح و جنگ افغانستان در پوهنتون خوست برگزارشده بود، سخن می­گفت. دراین جلسه بیشتر از100 تن از شاگردان این پوهنتون گردهم آمده بودند تا درمورد امیدها و توقعات ازحکومت جدید باهم گپ بزنند.

قراراست که افغانها به تاریخ 5 اپریل به پای صندوق رای بروند. این اولین باری است که یک رییس جمهوری قدرت را از طریق مکانیزم­های صلح آمیز به جانشین­اش می سپارد.

باوجودی خوشبینی­ها نسبت به این انتخابات برخی ازافغانها ازادامه فساداداری و جنگهای داخلی که حامدکرزی را طی یک دهه ناکام ساختند، ترس دارند. هم اکنون افغانستان مطابق به ارزیابی اداره شاخص بین المللی شفافیت و فساداداری درپایینترین درجه شفافیت درکنارسومالیا و کوریای شمالی قراردارد.

خاکسار گفت:«هم اکنون می بینیم که درتمام دفاترحکومتی افراد به اساس خویشخواری نصب شده­اند. رییس جمهورآینده ما باید والی­ها و ولسوال­های خوبی را انتصاب کرده و هم چنان باید روسای پولیس افراد خوبی باشند. اینها باید قادر باشند تا مشکلات کشور را حل کنند.»

قراراست که انتخابات شورای ولایتی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزارشود.

اکثریت اشتراک کنندگان به این نکته موافق بودند که انتخابات می­تواند آینده درخشانی را برای افغانستان به میان آورده، ارزشهای دموکراتیک را استحکام بخشیده و به خواسته­های میلیون­ها تن که خواهان تغییراستند تحقق بخشد. یک تعداد دیگر شانس اندکی را، بخصوص درمساله­ی امنیتی، برای تغییر می­بینند.

محمد مندوزی، رییس فاکولته حقوق و علوم سیاسی درپوهنتون خوست با گفته­های خاکسار موافق بود که یک آینده آرام به حکومتداری خوب وابسته است. وی گفت که اداره جدید باید قانون را بدون تبعیض – به نفع طرفداران شان- عملی کنند.

او گفت:«ما می خواهیم و توقع ایجاد یک حکومت قوی را داریم تا بتواند بهزیستی و خوشبختی مردم را تامین کند.»

مالی خان یعقوبی، یک فعال جامعه مدنی و یکی از مناظره کنندگان گفت که ولایت خوست نیازمندی شدید به زیرساختها به شمول سرک­های جدید، خدمات انکشاف یافته برق و آب و میدان هوایی مناسبتر دارد.

وی گفت:«مردم می خواهند تا پروسه اعمارسرک میان خوست و گردیز(مرکز ولایت همجوار) تمام شده و هم چنان توسعه میدان هوایی خوست به انجام برسد. ما همچنان نیازمند مدیریت بهتر آب و برق می باشیم.»

رحیم گل نایل یکی از شاگردان پوهنتون خوست می باشد.

این گزارش به عنوان بخشی از برنامه ذهنیت روشن : بیان و تشویق جوانان، به خصوص محصلان پوهنتون­های افغانستان برای  سهم گیری در انتخاباتاست. این پروژه از طرف موسسه گزارشدهی صلح و جنگ افغانستان تطبیق شده و با حمایت  سفارت آمریکا در کابل تمویل می شود.

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists