جنگ تابستانی در هلمند

.شبه نظامیان در پی بهره برداری از خلای امنیتی ناشی از کاهش حضور نیروهای بین المللی اند

جنگ تابستانی در هلمند

.شبه نظامیان در پی بهره برداری از خلای امنیتی ناشی از کاهش حضور نیروهای بین المللی اند

گل احمد احسان گزارشگر تحت اموزش اى دبليو پى ار در ولايت هلمند

حملات تابستانی طالبان در آستانه ی خروج نیروهای ناتو افزایش یافته است و شورشیان می کوشند ظرفیت دفاعی نیروهای امنیتی افغانستان را درین مرحله حساس بیازمایند.

ولایت جنوبی هلمند مورد توجه ویژه قرار گرفته است زیرا طالبان هرگونه پیشرفت شان را دران ولایت از لحاظ تبلیغاتی خیلی مهم تلقی می کنند.

محمد نعیم، والی هلمند گفت: "ازانجایی که مسوولیت امنیتی در بسیاری مناطق به نیروهای افغان سپرده شده است، به طالبان گفته شده است که پیروزی شان نزدیک است و می توانند نیروهای افغان را شکست دهند. اما این محاسبه غلط است، چون نیروهای حکومتی به مراتب قوی تر از طالبان بوده و روحیه شان نیز بسیار قوی است."

 

نعیم افزود که طالبان در 5 ولسوالی حملاتی را انجام داده اند و فشار اصلی شان بر ولسوالی سنگین بوده است. به گفته او در سنگین شورشیان تلاش داشتند از اعمار سرکی که این ولسوالی را به ولسوالی کجکی وصل می کند، جلوگیری کنند و درگیری ها یک هفته په درازا کشيد .

والی گفت: "طالبان قصد دارند مانع بازسازی کشور شوند."

خشونت به لشکرگاه مرکز ولایت هلمند نیز رسیده است و طالبان شهر را راکت باران کرده اند.

عتیق الله امرخیل کارشناس امور دفاعی و جنرال سابق اردو گفت هرگونه موفقیت در ولایت هلمند که در سالهای اخیر محل درگیری های شدید بوده است، روحیه شورشیان را بسیار تقویت خواهد کرد.

او گفت: "بعد آنها به صفوف خود می توانند بگویند که آنها توانسته اند نیروهای امریکایی، بریتانیایی و افغان را شکست داده و هلمند را از آنان پس بگیرند."

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله گفت: "حلقات معین در پاکستان و رهبران طالبان آوازه هایی را پخش می کنند که گویا عساکر خارجی صحنه را ترک گفته اند... و نیروهای افغان توانایی دفاع را ندارند. آنها به شاگردان مدارس دینی {در پاکستان} نیز می گویند که در افغانستان عساکر هندی مستقر می باشند، لذا باید در برابر هندوها جهاد کنند. ده ها داستان مشابه بخاطر تقویت روحیه جنگی طالبان ساخته می شود."

صدیقی تاکید کرد که طالبان دوبار در هلمند شکست داده شده اند.

او گفت: "من به مردم هلمند اطمینان می دهم که وضعیت بدتر نخواهد شد. این تنها جنگ روانی توسط طالبان می باشد."

با وجود تلاش های زیاد  سخنگوی طالبان حاضر به مصاحبه درین ارتباط نشد.

حملات تابستانی بر بخش های دیگر کشور نیز اثر گذاشته است، از جمله در پایتخت بتاریخ 24 ماه می جنگجویان طالب بر دفتر امور مهاجرین ملل متحد حمله کرده و دو نفر ملکی و یک افسر پولیس را به قتل رساندند و چندین ساعت درگیری ادامه داشت. پنج روز بعد، دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در شهر جنوب شرقی جلال آباد مورد حمله قرار گرفت و در نتیجه یک تن محافظ امنیتی به قتل رسید.

حزب الله خاموش، تحلیل گر سیاسی و فعال جامعه مدنی در هلمند گفت که رهبری طالبان قصد دارند از هرگونه خلای  انتقال مسوولیت امنیتی به نیروهای افغان، بخصوص از کمبود تجهیزات نظارتی، هواپیماهای بدون سرنشین و ابزار جنگی پیشرفته بهره برداری کنند. بیشترين نیروهای ناتو تا پایان سال آینده از افغانستان عقب نشینی خواهند کرد.

هلمند، تاحدی به دلیل مرز طولانی  با پاکستان برای سالهای زیاد تحت فشار قرار داشته است.

جنرال ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع اخيرا به گزارشگران  گفت که شاگردان مدارس دینی پاکستان به صورت گروهی بخاطر جنگ های تابستانی به خاک افغانستان فرستاده شده اند.

دگروالغلام ربانی، قوماندان امنیه هلمند گفت که رویش سبزه و علف های بهاری محیط مناسبی را برای جنگ های گوریلایی مساعد ساخته است و تریاک کاران نیز با شورشیان همکاری می کردند. هلمند بزرگترین تولید کننده تریاک است.

باشندگان هلمند می گویند که  در اين اواخر شاهد تغییراتی در تاکتیک های طالبان بوده اند.

محب الله، باشنده ولسوالی ناوه گفت که استفاده از ماین و بم های کنار جاده بسیار افزایش یافته و اعضای گروه طالبان بیش از گذشته با تسلیحات و موترهای جدید مجهز شده اند.

او گفت: "اعضای طالبان هر چند ماه موتر سایکل های جدید می خرند و پول های هنگفتی بدست می آورند. و رهبران محلی طالبان موترهای جدید بدست آورده اند."

سید ولی دکاندار در ولسوالی نادعلی گفت که شورشیان برخوردشان با مردم ملکی را نیز تغيير داده اند

او گفت: "طالبان معمولاً مردها را بخاطر طول ریش، پوشیدن دستار و سایر چیزها اذیت می کردند، اما حالا آن کار را نمی کنند."

او گفت که طالبان درین روزها اگر بخواهند کسی را به قتل برسانند، این کار را در خفا می کنند نه در حضور مردم.

او افزود: "مردم از طالبان نفرت داشتند و می گفتند آنها ظالم اند. حالا آنها می کوشند دل مردم را به دست آورند."

گل احمد احسان گزارشگریست در هلمند که از سوی آی دبلیو پی آر تربیت شده است.

 


Afghanistan
Conflict
Frontline Updates
Support local journalists