جلوگیری از تقلب انتخاباتی: موضوع مناظرات جوانان افغان

جلوگیری از تقلب انتخاباتی: موضوع مناظرات جوانان افغان

Thursday, 12 December, 2013

رحیم گل نیال

مقام­ها به رای دهندگان درخوست اطمینان داده­اند که به کارمندان حکومتی اجازه داده نمی­ شود که درانتخابات ماه اپریل مداخله کنند. 

مبارزمحمد ځدران،‌ سخنگوی والی خوست،‌ گفت که تدابیرامنیتی شدیدی اتخاذ شده­است تا از دستکاری در پروسه انتخابات جلوگیری کرده و از منصفانه بودن و آزاد بودن انتخابات ریاست جمهوری و شورای ولایتی اطمینان حاصل شود.

حدران درمناظره­ای که از طرف انستیوت صلح و جنگ در پوهنتون شیخ زاید به تاریخ 7 دسامبر برگزارشده بود به جواب نگرانی ها محصلان آن پوهنتون چنین اظهارنظر کرد. محصلان از به میان آمدن خشونت­ها درخوست و هم چنان این خطر آیا مقام­های فاسد دست به شرایط را برای رای ­دهی آماده خواهندکرد یا نه ابراز سخن گفتند. 

مشروعیت انتخابات ریاست جمهوری 2009 به اساس ادعاهای وجود درتقلب دراین انتخابات زیرسوال رفت.

حدران تاکید کرد که مرز این ولایت با پاکستان اکنون خیلی امن بود و ادعا کرد این مناطق به آن اندازه­ی آرام است که هم اکنون حتی مقام­های عالی‌رتبه دولتی با اطمینان می‌توانند از طریق جاده به ولسوالی­های رفته و از انجا دیدن نمایند.

شهاب‌الدین ځدران،‌ یکی از مقام­های کمیسیون مستقل انتخابات،‌ گفت که این ولایت برای برگزاری انتخابات به صورت کامل آماده است. وی گفت تاکنون چند مشکل معدود به میان آمده بود و مقام­های حکومتی مطمئن‌اند که قادر به جلوگیری از تقلب در انتخابات استند.

رحیم گل نیال یکی از شاگردان پوهنتون خوست است.

این گزارش به عنوان بخشی از برنامه ذهنیت روشن : بیان و تشویق جوانان، به خصوص محصلان پوهنتون افغانستان برای  سهم گیری در انتخاباتاست. این پروژه از طرف موسسه گزارش دهی از صلح و جنگ افغانستان تطبیق شده و با حمایت  سفارت آمریکا در کابل تمویل می‌شود.

 

 

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists