توقف مکرر بازشماری آرا

توقف مکرر بازشماری آرا

IWPR
IWPR

عبدالرقیب نوری

مقامات انتخاباتی افغانستان تاکید دارند که باوجود توقف های مکرر آنها حداکثر تلاش شان را برای تکمیل بازشماری کل آرا در موقع تعیین شده خواهند کرد.

پس از آنکه عبدالله عبدالله یکی از کاندیدان دور دوم انتخابات ارقام اولیه نتایج آرا را نپذیرفت یک تیم مستقل موظف به بازشماری آرا گردید. در نتایج اولیه 56% آرا به اشرف غنی احمدزی کاندید رقیب عبدالله اختصاص یافته بود و این 13 درصد بیشتر از رای عبدالله عبدالله بود. جان کری وزیر خارجه ایالات متحده برای جلوگیری از برهم خوردن روند انتخابات به کابل آمد تا میان طرفین میانجی گری کند.

بحث ها درمورد روش های به کار رفته در بازشماری تاکنون سه بار باعث توقف این روند شده است. باوجود آن، نور محمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می گوید این پروسه هنوز مطابق تقسیم اوقات پیش رفته و صندوق های رایدهی 13 ولایت به کابل رسیده و متباقی نیز انتظار می رود در چند روز برسند.

نور توضیح داد که یک تیم 338 نفره از جریان بازشماری نظارت می کنند که در میان شان 65 ناظر بین المللی و نمایندگان دو کاندید و برخی سازمان های افغانی حضور دارند.

هردو کاندید بروی یک طرزالعمل اولیه بخاطر اجرای بازشماری توافق کرده اند، اما هنوز روی 16 ستنداردی که باید عملی شوند باهم اختلاف دارند. نور توضیح نداد که کدام مسایل هنوز مورد اختلاف می باشند، اما تایید کرد که این بحث و جدل ها کارها را به کندی مواجه می سازد.

او گفت: "گفتگوها میان دو کاندید انجام می شود، وقتی آنها روی اصول و شرایط بازشماری به توافق رسیدند کمیسیون مستقل انتخابات آنها را در نظر گرفته و مطابق قانون موجود انتخاباتی تصویب می کند."

در پاسخ به این سوال که آیا بازشماری در مدت سه هفته ی تعیین شده تمام خواهد شد، نور گفت کمیسیون همه تلاش هایش را برای تکمیل بازشماری در زمان تعیین شده به خرج خواهد داد.

او خواستار پایان بخشیدن جنجال ها شده گفت: "کمیسیون در کندی بازشماری تقصیر ندارد، این مشکل نتیجه اختلافات بین ناظران دو کاندید می باشد."

اعضای دسته انتخاباتی عبدالله عبدالله مدعی اند که کارکنان کمیسیون مستقل انتخابات می کوشند در روند بازشماری دخالت کنند. نور گفت هرکسی که ثابت شود چنین کاری را انجام داده است به پنجه قانون سپرده خواهد شد.

به نظر می رسد یکی از مسایل اصلی پروسیجر معیاری برای ابطال آرایی است که تقلبی ثابت می شود.

عبدالجبار شلگری عضو دسته انتخاباتی عبدالله به آی دبلیو پی آر گفت: "اختلافاتی درمورد معیارهای باطل شمردن آرا وجود دارد اما هردو کاندید به گفتگوهای شان ادامه داده اند تا بزودی به توافق برسند."

آشنا گل بندیوال یک عضو دسته انتخاباتی اشرف غنی تیم عبدالله را متهم به اعمال شرایط اضافی برای باطل کردن آرای بیشتر کرد.

او گفت: "مسایل بازشماری باید بصورت تخنیکی حل شود. اگر مشکل تخنیکی وجود نداشته باشد، هیچ کسی حق ندارد رای هایی را که مردم با به خطر انداختن زندگی شان داده اند، باطل نمایند."

عبدالرقیب نوری محصل پوهنتون پکتیا و کارآموز آی دبلیو پی آر می باشد.


Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists