تقلب و نگرانی­های امنیتی در پکتیا: موضوع مناظره­های جوانان افغان

تقلب و نگرانی­های امنیتی در پکتیا: موضوع مناظره­های جوانان افغان

عبدالرقیب نوری

مقام­های انتخاباتی پکتیا تاهنوز مشکلات زیادی را برای رسیدگی به نگرانی بزرگ درمورد امنیت، فساداداری و مشکلات توزیع ورقه رای­دهی گروپ­های جوانان این ولایت پیش­رو دارند.

این نگرانی­ها درمورد آمادگی برای انتخابات ریاست جمهوری و شورای ولایتی درجریان مناظره­ی که به تاریخ اول جنوری با حمایت انستیوت گزارشدهی صلح و جنگ افغانستان با اشتراک بیشتر از 100 تن از شاگردان پوهنتون پکتیا درشهر گردیز برگزارشده بود،‌ابرازشدند.

حمیدالله افغان یکی از شاگردان فاکولته ادبیات این پوهنتون گفت که به نظر وی آمادگی­های ضعیف کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان و هم چنان تهدید واقعی شورشگران اکثریت مردم را از اشتراک در انتخابات بازخواهند داشت.

وی ادعا کرد که شورشگران ممکن است راه­ها را بسته کرده و حتی اجازه بیرون شدن از خانه­ را به مردم ندهند.

آقای افغان مقام­های کمیسیون مستقل انتخابات را برای عدم توزیع کارت رای­دهی در ولسوالی جانی خیل، یکی از ولسوالی های نزدیک به مرز پاکستان، متهم کرد. به گفته­ی وی معنی این کار آن است که حتی اگرمردم درآنجا بخواهند تا در انتخابات شرکت کنند، اما آنها به سبب نداشتن کار واجد شرایط رای دهی نبودند.

او گفت:«این کمسیون تیم­های سیار را مسوول توزیع کارت رای­دهی کردند و اما این تیم­ها در مرکز ولسوالی­ها باقیمانده و به قریه­ها نرفتند. صرفاً یک قسمت معدودی از مردم کارت­های رای دهی اخذ کرده­اند.»

شیرعلی فیضی،سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات در جواب به این انتقاد، برنامه ارتقای آگاهی عامه در پکتیا را مسوول این مشکلات دانست.

او گفت:«پروسیجرکاری این گونه است که اهالی منطقه از تیم­های سیار یک فرم ملاقات درخواست می کنند. ما این فرم را قبل ازفرستادن تیم با مقام­های امنیتی شریک می سازیم. ازاین که این فرم ازتیم­های سیار خواسته نشده است، پس تقصیر از ما نیست. اگر مردم می خواهند که کارت­های رای دهی اخذ کنند تا درانتخابات شرکت کنند، به دفتر ما در گردیز بیایند و ثبت نام کنند.»

نیازالله اصیل ځاځی،‌رییس اتحادیه مستقل خبرنگاران شهر پکتیا اظهار نگرانی کرد که فساداداری و عدم شفافیت نتایج انتخابات را متاثیر خواهد ساخت. او گفت که اکثریت مقام­های عالیرتبه حکومتی پست های شان را با «بند وبست» به دست آورده اند و آنها برگزاری انتخابات آزاد و شفاف را خطری برای قدرت خودشان می دانند.

حاحی گفت:«برخی از افراد درمقابل انتخابات شفاف حساسیت دارند. انها مردمانی­اند که به اثر تقلب در انتخابات گذشته به قدرت رسیده بودند»

حمیدجان احساس، یکی ازشاگردان فاکولته زبان گفت که عدم اعتماد مردم به سبب نفوذ غربیان درانتخابات مانع از اشتراک مردم در انتخابات می شود.

او به مناطره کنندگان گفت:«برخی از مردم با این نیروهای خارجی مشکل دارند. باآنکه آن عده فرصتی برای اشتراک در انتخابات دارند، اما آنها در انتخابات شرکت نمی کنند. آنها اعتقاد دارند که رییس جمهور آینده به خواست جامعه جهانی انتخاب شده است و رای­های مردم ارزشی ندارند.»

عبدالرقیب نوری یکی از شاگردان پوهنتون پکتیا می باشد.

این گزارش به عنوان بخشی از برنامه ذهنیت روشن : بیان و تشویق جوانان، به خصوص محصلان پوهنتون­های افغانستان برای  سهم گیری در انتخاباتاست. این پروژه از طرف موسسه گزارشدهی صلح و جنگ افغانستان تطبیق شده و با حمایت  سفارت آمریکا در کابل تمویل می شود.

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists